Hathengeres csörgő lett a BMW-ből
Üdv kedves doki,
Egy M52B20 motorom van, 206S4. Emelkedőn becsörög, mint amikor alacsony oktánszámú benzin volt a Ladában, és adni kellett neki egy kis előgyújtást. Sok szerelő mondott sokfélét. A leghajmeresztőbb a vezérlés cseréje sok ezer forintért. Na, de mi van, ha ez nem oldja meg, mert mondjuk elektromos hibáról van szó, mondjuk előgyújtás-szabályzás.
Abban kérek segítséget, hogy hová vigyem az autómat, ahol értenek is a BMW-hez? Sajnos nem találtam meg az önök BMW-specialistáját.
AG
Kedves AG!
A csörgésnek rengeteg oka lehet, a vezérlés javítása előtt végig kell csinálni a kötelező protokollt, ami azért jó néhány órát igényelhet. Érdemes még a vizsgálatok előtt egy próbát tenni magas oktánszámú, jó minőségű benzinnel, ha a hibajelenség nem változik, az nagyon fontos információ lesz a javítás szempontjából. Nagyon sokszor elhanyagolhatónak vélt kérdés szokott lenni a benzinszűrő állapota, pedig nagyjából negyvenezrenként érdemes új szűrőt tenni, főleg ha az üzemanyag nyomásszabályzója is ott kapott helyet (pl. VW).
Az üzemanyagrendszer nyomásviszonyai és az injektorok állapota is alapvető fontosságú a keverékképzés szempontjából: ha egy huszonéves autóról van szó, már simán változhatott az égéstérbe valóban bejutó üzemanyag mennyisége és minősége is a keresztmetszetek csökkenése, porlasztási képek, nyomások változása miatt. Ez utóbbi pedig nem minden esetben buktatható le a szondák értékein, vagy a gázelemzőn látható számok alapján. A gyújtórendszer tüzetes vizsgálata szintén alapvető fontosságú, és ne hagyják ki a kopogásérzékelők áramköreit sem, amelyek szintúgy a gyújtásrendszer részét képezik. Működésük a célműszerrel is, de oszcilloszkóppal biztosan vizsgálható. Sokszor elég, ha a szenzorok kissé meglazultak, vagy egy javítás során túlhúzásra kerültek. (Béna tesztnek tűnik, hogy az ember megy néhány tesztkört lehúzott kopogásérzékelővel, de sokszor igenis célravezető lehet: a grafitceruza elve nagyon is aktuális az életben.)
Ha az autó változó vezérléssel rendelkezik, ott is lehet probléma, és így szépen lassan ráfordulunk a vezérléssel kapcsolatos problémákra. A láncok megnyúlása bizonyos mérték után már a célműszeren is azonosítható, de a biztos módszer természetesen a megbontásos vizsgálat: a láncfeszítő állása már rengeteg információt hordoz, de a biztos diagnózis a célszerszámok behelyezése után állítható fel.
Alapvető kérdés szintén az is, hogy a csörgés alacsonyabb vagy magasabb fordulatszám-tartományban jelentkezik. Ha az autó automata váltóval szerelt, érdemes kézi üzemmódban egyet visszakapcsolni a tesztek alatt.
Nem tudom, melyik BMW szervizre gondolt, az érdi Bavarian Classics sokszor említésre került a bajor típussal foglalkozó cikkekben: megszállottságuk alapvető szerencsére. De a nevezett motor nem számít ritkaságnak manapság, ahogy az alkalmazott technikája sem különleges. Egy jól felszerelt, türelmes - és főleg szabad időponttal rendelkező - általános szerviz is meg tud birkózni a feladattal. Sajnos a Parkoló Parádé keretein belül nincs mód a tesztkörös ellenőrzésekre - így a nevezett kérdéskörben csak statikus vizsgálattal tudnék segíteni, de ha úgy tudunk lendíteni valamit az ügyön, akkor nagyon szívesen teszem.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu