Megbontsam a hibátlanul működő Toyotát?

2021.08.10. 13:21

Hello Doki!

2001, E11 vvt Corolla: már túl van a 400 000 kilométerén - lényegesebb gond nélkül... Jön-megy teszi a dolgát, teljesen megvagyok vele elégedve. Ennyi futásteljesítmény és életkor alapján érdemes-e szerinted már a hengerfejtömítés megelőző cseréjét elvégezni? Sokat használom , napi szinten - nem szeretném megszívni egyszer...

Zoltán

Kedves Zoltán!

A kérdés teljesen jogos, a megtett kilométerek mellett azonban ott van az a huszonegy év is. Az alkatrészek anyagainak öregedésére, rugalmasság-vesztésére nem lesz jó a szemránckrém. Fordítsuk meg a kérdést: meddig szeretnél autózni a Corollával? Hosszú, külföldi utakra használod majd?

A megelőző karbantartás mindig kellemesebb körülményeket szül, mint a hirtelen bekövetkezett műszaki probléma, pláne az otthontól távol. Annak ellenére, hogy a sokat futott autó valószínűleg hibátlanul teszi a dolgát, a rendszer megbontásakor nem hagyhat az ember mindent úgy, ahogy volt. A hengerfej megbontása után egy gépműhelyes vizsgálat - síkolás és nyomáspróba - elengedhetetlen. Azonban a "ha már idáig eljöttünk" elv alapján, érdemes lenne az évek alatt összegyűjtött kopásoktól is megszabadulni, tehát úgyis a fej teljes rendbetétele lesz a javaslat - és ez lenne az ésszerű irány is. Viszont, akkor már ott van a kopott gyűrűsor és a főtengely tapasztalt csapágysora is. A vezérhangyás induló itt már közepes erősséggel zúg az ember fejében általában. Ennél a futásnál már gondolni kell a generátor és az indító kopottságára is, vajon a kuplung villája mennyire lehet kopott?

Ha a karosszéria épen vészelte át az elmúlt évtizedeket és valóban intenzív, tartós használat jellemzi az autó felhasználását az elkövetkező években is, valamint külföldi utakra is gurulsz majd a Toyotával, a felújítás biztonságot ad és talán kifizetődő is. Ha azonban csak a megyehatáron belül autózol a géppel, a felújítás nem feltétlenül égető, simán elképzelhető, hogy a kis japó még évekig elkattog a rövid távokon nagyobb baj nélkül. A hengerfej tömítése ennél a típusnál is fémlemez, ami szerencsére nem szokott úgy elrohadni, elmállani mint teszi azt a klingerit alapú társa. Egy hirtelen háromhengeressé, gőz-eregetővé vált géppel pedig az ember még a legtöbb esetben haza tud kattogni néhány tucat kilométert, ahogy a töltés nélkül maradt akkumulátorral, vagy tengelykapcsolásra alkalmatlan kuplunggal is, ha tényleg csak a szomszéd város távolsága a leküzdendő táv.

A Corolla sajnos nem lesz dédelgetett klasszikus autó, tehát a ráfordított pénz csak a további használatban jöhet vissza, ezt is bele kell tenni a képletbe. Egy félig elvégzett felújítás pedig nem sokat növel a biztonságos, megbízható használhatóságon. Olyan ez, mint a csak fél arcon elvégzett plasztikai, szépítő műtét. Látható a jobbító szándék, de nem elég.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu