Lávától a jégkockáig: kaotikus a vízhőfok

2021.08.23. 13:47

Helló Doktor!

Számomra érdekes problémával fordulnék hozzád, hátha tudsz segíteni.

Adott egy 2003-as, 1.6 benzines FYDD motorkódos Ford Focus.

A hiba amit produkál a következő:

A hőmérséklet érzékelő elég gyorsan eléri az üzemi hőfokot, majd kedve szerint, találomra hol egy pillanat alatt felszalad pirosba, majd onnan egyből vissza középre, hol leesik és így tovább. Ezzel párhuzamosan a hűtőventilátor folyamatosan megy, és a klíma kompresszor is kattog. Gépet rádugva a hőmérséklet érzékelő 159 fokot mutat folyamatosan. Ezek után érzékelő lett cserélve, így már szinte állandósultan 120 fok köré méri a gép a hőmérsékletet, de az ingadozás és a ventilátor örök mozgása ugyanúgy megmaradt. Maga a jeladó ugye konkrétan nem a víz hőmérsékletét méri, hanem a hengerfej hőmérsékletét.

Arra gondolom kevés esély mutatkozik hogy a hengerfej pillanatok alatt ilyen ingásokat tegyen meg. A hengerfej nagyjából 3 hónappal ezelőtt lett felújítva, lehet hogy ott nem sikerült valami? Elképzelhető, hogy levegős a rendszer, és a levegő miatt inog ilyen szinten a mutató? Maguk a hűtőre menő csövek nem kemények, viszont a tartályban mindig van valamennyi nyomás. Vagy inkább elektronikai irányba kéne keresni a problémát mint mechanikus irányban?

J.Á.

Kedves J.Á. !

Nagyon valószínű, hogy a motortéri kábelköteg rejtegeti a bűnöst, simán megbújhat a háttérben egy rossz helyre rakott, vagy lefelejtett testkábel, egy összekevert csatlakozó - egyszer egy rejtett hibával hozott Omegával napokat szívtunk mire rájöttünk, hogy két csati felcserélhető.

Ahogy írtad, a rapid, nagymértékű hőmérséklet változás nem lehet valós, sokkal inkább az elektromos érzékelés oldalán lesz a zavar.

A 2003-as autó már rendelkezik diagnosztikával, elvileg már ODB csatlakozó van rajta - a szabványos szoftverrel is működhet, habár ez inkább a későbbi évjáratoknál vehető biztosra. A hőmérsékleteket kell aktívan megfigyelni, hidegindítástól az üzemi hőfokig, a többi kiszedhető értékkel párhuzamosan. Ha több bejövő jel is a hőfokhoz hasonlóan hintázik, a kapcsolási rajzon kell megkeresni a közös pontokat.

A vezérlőegység logikája a mérhető hőmérsékleteket párhuzamosan is figyeli, ha tehát egy reggel indított motor már 120 fokos, de a beszívott levegő még csak 18, élni fog a gyanúval, hogy árulás van és hibakódot tárol, valamint sok esetben behelyettesíti a kirívóan, irreálisan nem oda illő értéket.

A felkapcsolódó ventilátor lehet vészüzemi reakció, de ne felejtsük el a Ford ősi taktikáját, miszerint a szélvédőre irányított levegő automatikusan klíma felkapcsolással is jár, ami pedig a ventilátor működését is hozza magával. Legyen a kapcsoló tehát mondjuk a középső szellőzőkre tekerve. Ha nem erről a gondról van szó, akkor bogarászni kell a kábelköteggel elég alaposan.

A vezérlőegység még viszonylagosan kevés lábbal rendelkezik, az áramkör szálankénti vizsgálata biztos eredményt hoz majd. Érdemes leválasztani a műszerfalat is a rendszerről, majd úgy is ellenőrizni a diagnosztikai géppel kiszedhető hőmérsékleteket. Habár az Mk2 Focusra gyakrabban jellemző a hibás műszeregység, hasonló az elődnél is előfordulhat.

Ha a tartály nyomása már a frissen indított motornál jelentkezik: baj van. Ha csak a hűtőközeg felmelegedése után lesznek keményebbek a csövek, nincs pánikra ok. A tartály sapkáját néhány évente érdemes GYÁRI minőségűre cserélni, az a rendszer nyomásszabályozója: hibásan működő szelepei sokszor teszik rollerre az embert. Rollerezni pedig inkább a téren jó, nem a motortérben.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.