Monoton morog a Cadillac
Üdvözletem!
Van egy 2005-ös Cadillac SRX 4x4-em. A gondom, hogy hátulról morgást hallok. Ahogy nő a sebesség gyorsul, illetve erősödik a morgás. Nem gyorsításra erősödik, hanem ha egy bizonyos tempót autózom, akkor monoton morgása van.
Differenciálműre gyanakodtam, kicseréltem de ugyanúgy morog. Gondolom kicsi az esélye, hogy két differenciálmű ugyanúgy legyen rossz. Most kerékcsapágyra gyanakszom. Kérdésem: hogy lehetne kiszűrni, mi okozza a morgást?
József
Kedves József!
Mikor lent volt a diffi, jó lett volna megpörgetni a hajtáslánctól függetlenített hátsó kerekeket. Ilyenkor hang, vagy kézzel érezhető rezonancia észlelhető a hibás oldalon. Összerakva kicsit más a helyzet, de a jelenség hasonló. Ha a hang könnyen előcsalogatható, menet közben a hátsó traktusban ülő személy (az se baj, ha ért hozzá. khm-khm...) azonosíthatja a búgó oldalt. A kétsoros csapágyak egyik fő tulajdonsága, hogy változó oldalsó terhelés esetén a hangjuk is más lesz. Egy tipikus csapágyhiba tehát egy sávon belül balra-jobbra kígyózó manővert végrehajtó autó esetén változó hangot eredményez. Ez a legfőbb különbség a nagyon hasonló hangot eredményező magas gördülési zajjal rendelkező gumiabroncshoz képest.
Hasonló hangot adhat még a kardántengely felfüggesztése is, de az oldalterhelés-teszt itt is segíthet szakaszolni. Az emelőn álló autó esetén szintén lehetőség van a hajtás közbeni tesztre, alulról általában gyorsan azonosítható a rezonanciát/hangot adó komponens, ha az ESP nem avatkozik be és nem fékezgeti le a kerekeket a gyorsítási igény ellenére.
Ha utazott valaha távolsági Ikaruson, biztosan emlékszik a hátsó traktus jellegzetes sírására, búgására: na, azt nevezhetjük a tipikus differenciálmű-hangnak. (gázadásra/motorfékre azonnal változó tónusú hang) Az a baj, hogy bennem nosztalgikus érzéseket keltene és nem javítanám meg, csak hallgatnám. Mindenki furán van összerakva egy kicsit, nemde?
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu