Nem ment át a műszakin a Mazda
Üdvözlöm!
2007-es Mazda 6 2.0i autóról lenne szó. Környezetvédelmi vizsgán sajnos nem ment át az autó magas lambda érték miatt. Alapjáraton tökéletes minden érték, de magasabb fordulaton már eltérés látható. Először is azt a tanácsot kaptam hogy a kipufogó rendszer összes tömítését cseréljem ki, az talán megoldja a gondot.
Az autó hibakód mentes, teljesítményben sem vehető észre semmilyen változás! Esetleg van valami ötlete hogy mi okozhatja a problémát?
Krisztián
Kedves Krisztián!
A magas Lambda-érték benzinszegény állapotokra utal. A számított Lambda-érték 0.97-1.03 közötti, szűk kereten belül kell legyen az emissziómérés során meghatározott üzemállapotokban. Mivel a műszer által számított értékről van szó, nagyon fontosak a körülmények is, ezért a meghatározottól eltérő számok esetén nagyon körültekintően kell vizsgálódni. A kipufogó tömítettsége természetesen alapvető fontosságú, egy kicsit kifújós flexibilis csőtag, egy korrodált csőcsatlakozó, vagy egy kicsit nagyobb kondenzvíz-elvezető lyuk az utángyártott kipufogódobon már eltolhatja az értékeket az optimális ablakból - hiszen a gázösszetételt a cső végén mérik. Jártunk már úgy is, hogy egy gyárilag dupla kipufogós autó egyik csővégződését le kellett zárni a mérés erejéig, mert összezavarta az emissziómérőt. A kilencvenes évek elején, a szabályozott katalizátoros autók elterjedésének korában még sok esetben megtalálható volt egy csavaros dugó a középső kipufogódob előtt, ami egy mérési pont volt a rendszerben. Ma már ez nincs így, illetve azok a csavarok sem voltak talán sosem csavargatva anno.
A kipufogórendszer tömítéseit csak abban az esetben cseréltesse, ha valóban szivárgás tapasztalható felőlük (ennek keresésére egy normál szivárgáskereső spray is megfelel). A fájósabb pont a történetben, ha valóban állandóan szegény keverékkel üzemel a motor, mert akkor végig kell menni az üzemanyagrendszer és a szívórendszer érintett területein vizsgálat szempontjából.
Nem kaptam pontos infót az autóról és a 2007/2.0i paraméterek alapján pont modellváltásba estünk bele. Lehet GG és GH sorozat is a szóban forgó jármű, továbbá az újabb kivitelben már ott a DISI rendszerű motor, amely közvetlen befecskendezésű. Ez utóbbi esetben már összetettebb a rendszer és a szegény keverékes üzem a működési stratégia része is valamelyest. A célműszeren megbontás nélkül is rengeteg dolog kiszűrhető, főleg ha a statikus teszt közben az emissziómérőn nyomon követhetőek az aktuális emissziós értékek. Ha a lambda szondák értékei és a keverékillesztés háttér-adatai is a határértékek közelében stabilizálódtak, élni lehet a gyanúval, hogy valóban hiba van a rendszerben. Az autó fedélzeti rendszere is számol Lambda értéket, érdemes azt is összevetni a többi értékkel. Ha ott is hasonló érték látható, mint az emissziómérő képernyőjén, akkor valóban akad tennivaló. Itt egy benzinnyomás/injektor probléma ugyanúgy előfordulhat, ahogy egy légtömegmérő gond, egy szondahiba, egy EGR visszavezetési probléma, vagy a direkt rendszereknél előforduló kokszosodási hajlam. Érdemes a vizsgálatnál nagyon figyelni a részletekre, mert könnyen elviheti a szemet egy félreolvasott érték, ami felesleges alkatrészcseréket jelenthet.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu