Egyre töményebb a hűtőfolyadék
Üdv doki,
A következő jelenséggel kapcsolatban szeretném a véleményét kérni. Egy Renault Grand Scénic 1.5 dci (2012) tulajdonosa vagyok. Az autót 3 éve vásároltam. A kezdetektől tapasztalom a hűtőfolyadék fokozatos csökkenését. Kb. 3 havonta kell rátöltenem fél litert. Több szervizt megjártam már, de csak a legutóbbiban kaptam használható információt. Megmérték a folyadék fagyáspontját, és az a műszer által kimutathatatlanul (-60 fok alatti) tömény volt. Ebből arra következtettünk, hogy valószínűleg csak a víz párolog el a kiegyenlítő tartály kupakjánál. Az az érdekes, hogy a kupakot kb. két hónapja cseréltem egy másik gyárira, de a jelenség akkor sem szűnt meg. Most úgy érzem, hogy ezzel együtt kell élnem, ami abban az esetben nem akadály, ha ez lehet "természetes" jelenség. Gondos gazdaként mindig ellenőrzöm a szintet és után is töltöm, ha szükséges.
A kérdésem az, hogy kell-e tartani a hűtőfolyadék ilyen szintű koncentráció-változásától? Okozhat-e ez kárt a motorban? Nyilván gondoltam arra, hogy a következő egy-két alkalommal csak desztillált vizet töltenék rá, hogy kicsit híguljon az elegy.
Dániel
Kedves Dániel!
Három havonta fél liternyi rátöltés már számottevőnek is nevezhető, nagyon alaposan át kellene néz(et)ni a hűtőrendszer összes csatlakozását, tömítési felületeit és a hűtő környékét is. Ha a vízpumpa ereszti a vizet - kezdetben a biztonsági kifolyóján szokott szivárogni, kvázi cseppkőszerűen - az járhat olyan eredménnyel, hogy a forró motorblokk egyből elpárologtatja a folyadékot és csak a kristályosodott, színes (jelen esetben elvileg sárga/zöld) nyomok utalhatnak arra, hogy valami bizony elkezdődött. Érdekesség, hogy a klímák kontrasztanyagos vizsgálatakor nagyon jól használható UV-fény jelen esetben is segíthet: a legtöbb fagyálló valamilyen szinten reagál az UV-re és már kis koncentrációban is láthatóvá válhat a motortérben, főleg az előbb említett kristályosodás jelentkezése esetén. Ha a motortérben nincs szivárgás, sajnos a fűtőrendszer (radiátor/csatlakozások) is el tudja csepegtetni a folyadékot, igaz, ennél a mennyiségnél már pára/szag tapasztalható lehet a fűtés felkapcsolásakor.
A nevezett modell folyadék/folyadék rendszerű motorolaj-hűtője is okozhat kellemetlenségeket. Habár a működési nyomás minden esetben az "erősebb kutya" elvet követi, mely szerint üzem közben a sokkal magasabb nyomású motorolaj jut a hűtőrendszerbe (feketére festve a kiegyenlítő-tartály belsejét), nagyon kis hiba és átjutott mennyiség esetén (vagy különleges szeleprendszerként megnyílt rétegek az olajhűtőn belül) talán még nem lehetne észrevenni a motorolajon, ha az 1 bar körüli üzemi nyomású hűtőfolyadék leállítás után cseppenként bejutva és elpárologva osonna ki a rendszerből. Ez utóbbinak azért nagyon kicsi esélyt adnék. (olajhűtő vízkört lekötni nem illik, de néhány teszt erejéig ideiglenesen megoldható)
Az autógyárak eltérő koncentrációjú fagyállókat alkalmaznak gyári töltetként. A japánok szokása általában a -40 foknál is koncentráltabb fagyálló alkalmazása, de a többiek sem mernek -30 foknál kisebb fagyáspontra kalibrálni. Ebben az is benne van, hogy számolnak azzal, hogy a felhasználó vízzel tölti majd fel a szinthiányos tartályt. A kereskedelemben kapható -70 fokos tömény hűtőfolyadék és általában -35 fokos, "készre kevert" kiadás is. A tömény használata nem ajánlott, mert olyan kémiai reakciók indulnak el a hűtőrendszerben, amely a tömítéseket és akár magát a blokkot/hűtőt is károsíthatják.
Jelen esetben érdemes a hűtőfolyadék-töltetet desztillált vízzel felhígítani kb. -35 fokra, majd a fenti vizsgálatok alapján elindulni a hibafeltárás útján. A nevezett motor rétegelt, fémlemez hengerfej tömítése elég strapabíró, de mégis tud hibázni. Ha az égéstér nyomása átjutna a hűtőrendszerbe, a kiegyenlítő tartály égéstermék szaga és az 1,4 barnál nyitó biztonsági szelepes hűtősapka állandó szivárgása lenne az első jelenség, de a hűtőrendszer működési nyomásának mérése simán kivitelezhető egy erre szolgáló nyomásmérő-szett segítségével.
Az ön által említett fagyálló koncentráció emelkedés jelenségét én még nem tapasztaltam, inkább a fentebb említett hibalehetőségek egyikét tudnám elképzelni az autó problémájával kapcsolatban, a nagyon sűrű fagyálló pedig a korábbi tulajdonosok /szervizek beavatkozása során kerülhetett a motorba. A vízpumpa ennél a motornál a vezérlés részét képezi, cseréje legfeljebb 160 000 kilométer lefutása vagy 6 évente aktuális. Ekkor a fagyálló töltete is cserére kerül - melyet amúgy 2-4 évente a járműgyártók is javasolnak.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
