Belustult a dízel Civic, de mi lehet az oka?
Kedves Autódoktor!
Egy 2003-as évjáratú Honda Civic 1.7 CTDI elégedett tulajdonosa vagyok. Az utóbbi időben azt vettem észre, hogy lustábbá vált az autóm, ezért egy műszeres vizsgálatnak vetettem alá.
A vizsgálat megállapította, hogy alacsony az üzemanyagnyomás, és ez 3000-3500-as fordulaton érezhető a leginkább, úgy hangzik, mintha valami leállna. Az üzemanyag tartályban manuális pumpa van, ezt készülök kicserélni. Itt esetleg a csatlakozóknál fals levegőt szívhat? A turbó és a porlasztók frissen lettek cserélve, felújítva. Esetleg hol kereshetném még a hiba okát.
Péter
Kedves Péter!
Az üzemanyagrendszer kisnyomású oldalán elhelyezett kézi szivattyú a rendszer üzemanyagszűrő csere utáni légtelenítését hivatott elősegíteni. A benne található visszacsapó szelepek a pumpa-funkción túl a folyadékoszlop megtartását is elvégzik a motor leállítása után a következő indításig. Ha a pumpa környékén szivárgás, vagy egyéb probléma lépne fel, az általában a több napos állás utáni nehézkes indulás jelenségét okozná a legtöbb esetben. Az üzemanyag tanktól a nagynyomású szivattyúig való mozgatásáért a nagynyomású szivattyúban elhelyezett kisnyomású, mechanikus szivattyú felel, amely nagyon nehezen végzi el a feladatát, ha a szűrő felől érkező üzemanyagcső levegős, vagy üres. Ha azonban a reggeli indítások hiba nélkül lezajlanak, az előbb említett szakasz hibája nem egyértelmű.
Ha a tankban levő, esetleg nagy mennyiségben felhalmozódott szennyeződések miatt dugulás, keresztmetszet-csökkenés lépne fel, az okozhatna gondot megnövekedett üzemanyag-igény esetén (pl. nagyobb terhelés), amelyet drasztikusan látni is lehetne a célműszer képernyőjén is. Mivel azonban a porlasztók (injektorok) cseréje esetén gyári előírás a teljes üzemanyagrendszer (tank, csövek, szivattyú, szabályzó és elosztórendszer, stb.) átmosása (sok esetben cseréje), feltételezhetjük, hogy a munkát végző kollégák betartották a szabályokat - ez a garancia feltétele is.
Ha a rendszer mennyiségszabályozója hibásan működik, okozhat problémát a nyomásfelépülés körül, ahogy a rail-cső végén található mechanikus nyomáshatároló szivárgása is lehet a jelenség forrása. A "valami leáll" jelenségre levelezve kvázi lehetetlen válaszolni, a lustább működésre simán adhatna okot a szívócső túl alacsony nyomása, melyet a feltöltőrendszer szabályozásában, szivárgásában kell keresni. Ha a kipufogógáz-visszavezetés rendszere tömítetlen, ott is szökhetnek el értékes "tizedbárok", amely működő, de legyengült autót eredményez. Ha pedig az értékek különbsége nem éri el a hibahatárt, a vezérlőegység nem fog gyanút és nem tárol kódot. Itt van a "nincs hibakód, mégis rossz a kocsi" nevű kutya elásva.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu