Káros-e a sportlégszűrő?
Üdv doki!
Sport légszűrő beszerzésén gondolkodom, de vannak aggályaim. Az autó egy 2005-ös Focus, 1.6 Ti-VCT-s (115LE) benzin motorral, a légszűrő pedig a gyárinak a helyébe illeszkedő K&N olajos szűrő lenne.
A cél, hogy erősebb legyen az autó, de akár olcsóbbra is kijöhet hosszú távon (éves ~20e km, 10e km-ként olaj, olajszűrő csere és légszűrő csere/tisztítás hozzávaló vegyszerekkel), illetve nem termelnék annyi szemetet, mint az eldobós papírszűrővel, ez sem baj. Kérdéseim, hogy:
- van-e káros hatása a motorra nézve?
- hány tisztítást bír ki egy ilyen szűrő?
- van-e hatása a vákuum körre, jobban kell nyomnom a fékpedált?
- érdemes/szükséges-e motoroptimalizálásra vinni a csere után?
Dávid
Kedves Dávid!
Aggályok alátámasztva és kibővítve. Maradjon inkább a gyári papírszűrőnél, egy sportszűrő beépítésével nem lesz lónyihogás-többlet a motorháztető alatt. A környezet terhelésének csökkentése (az eldobható szűrők mellőzése miatt) szép terv, és talán ezt nevezném borítékolható pozitívumnak az ügyben. A tapasztalatunk az, hogy hamar alábbhagy a sportszűrősök "kimosom-olajozom-simogatom" kedve, és egy elhanyagolt, kosszal teli kocka lesz a szűrőházban, ami eleve csökkentett szűrőképességű, melyet pont a szennyeződésekkel való telítettség kicsit talán ellensúlyoz. A motor szívásának hangja azonban valóban kellemesebbé válhat egy műszaki zajokra hangolt illető fülének, de ez is autó és légszűrőház-függő. Ha nagyon poros utakon jár, akkor lényegesen több kosz jut a motorba, hiszen a sportszűrőt a versenypályákra találták ki, ahol a járművek naponta karbantartást kapnak, továbbá por is leginkább akkor jut a szűrőre, ha az elszámolt kanyar után a kavicságyban landol a gép.
Kérdésére válaszolva, a motor nem szenved hátrányt sportszűrő használatával, ha valóban rendszeresen karbantartja azt, és a megfelelő környezetben használja a járművet.
A motor szoftveres optimalizálásának sikerességéről érdemes egy szoftverekkel foglalkozó céggel konzultálnia, én nagy erőtöbbletre nem számítanék ennél a szívómotornál, bizonyára néhány pacit össze lehet még kaparni, vagy a gázreakción, rugalmasságon, esetleg a fogyasztáson változtatni, de tucatnyi plusz ménesre ne számítson. A változó vezérlés hangolhatósága miatt nagyobb az eszköztár, mint egy fix vezérlésű motor esetében.
Én megtartanám a Focust napi rohangálósnak gyári állapotban és vennék mellé egy XR2i/XR3i-t, (vagy bármilyen öregebb Fordot) amit Szombatonként szét lehetne simogatni, ha az ember kedve épp úgy tartja. A sportszűrőtől nem fog változni a fékrásegítő működése.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu