80 felett rezonál a Chevrolet

2023.02.18. 14:23

Tisztelt Autódoktor!

Adott egy 2008-as Chevrolet Captiva 2.0D 4WD 150LE 145000km. Az autó hidegen indulás után kb. 70-80 km/h felett nagyon erősen elkezd remegni, vagyis inkább már rázkódni. Kinyomott kuplungnál továbbra is fenn áll a remegés, "alulról" ütemes dobogás kíséretében. A jelenség viszont nem minden induláskor jön elő, ezért még nem tudtam rájönni mi lehet az oka. Pár kilométer megtétele után, mintha bemelegedne valami, a remegés szép lassan elhal. A kerekeken, gumikon nem látszik semmi sérülés, és úgy gondolom, hogy ha a gumikkal lenne gond, akkor mindig rázná az autót.

Abban szeretném segítségét kérni, hogy milyen irányban induljak el? Nem mindegy, hogy gumishoz viszem ellenőriztetni vagy mondjuk lendkereket cserélnének 600 ezerért.

István

Kedves István!

Biztonságosan megemelve, felbakolva, rögzítve a járművet (emelőn, vagy szerelőaknán), a hárombetűs biztonsági extrák kikapcsolása után a nevezett sebességtartomány elérésekor minden esély meglesz arra, hogy a jelenség kivizsgálható legyen. Egy lógó kardáncsapágy, egy kopott kardánkereszt, de akár egy zsírral túltöltött, ezáltal megfeszült kardántengely is okozhat hasonlót.

A lendkerékre nem jellemző ez a fajta rezonancia, ott inkább az alapjárati / alacsony fordulati problémák jelentkeznének, extrém helyzetben olyan jelenség lenne tapasztalható, mintha három hengeresként üzemelne az erőforrás. A tartósan remegős üzemmódban használt járművek sajnos képesek eszkalálni a problémát - ehhez nyilván hosszú hónapok kellenek.

Egy kiegyensúlyozatlan kardán tönkreteheti a függesztő csapágyát, de akár a váltó/osztómű/diffi gumi felfüggesztéseit is. Érdemes gyorsan cselekedni a hibakeresés és megoldás érdekében. Az előbbiektől függetlenül azért érdemes a kerekeket egyenként megvizsgáltatni, kiegyensúlyoztatni. Egy szálszakadás, egy sima súlyvesztés (nem a kalóriaszegény étrend miatt), vagy egy felnisérülés is okozhat tipikus, sebességzónás rezonanciát.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu