PSA: Antipollution fault. Mi más?
Kedves Autódoktor!
Egyre bosszantóbb méreteket ölt a probléma, amit az alábbiakban taglalok, ezért szeretnék véleményt, ötletet kérni az ügyben. Peugeot 308-as (2007 I Hatchback, 1.6 16V /88KW 120 LE) gépjárművemben úgy 1~1,5 éve lambda-szondát cseréltek miután a témában is jegyzett “Anti-Pollution Faulty” üzenet és a felvillanó “Check Engine” lámpa a szívbajt hozta rám.
A csere után minden rendben ment = teljes nyugalomban zajlott a vezetés.
Minden rendben is ment, mígnem a műszaki vizsgára való felkészülés során, kb. 8 hónapja kiderült, hogy újból szondát kell cserélni, mert a frissiben belerakott ketyere menetét eltörték és biz’ megadta magát (ez alkalommal az autó semmilyen jelzést nem adott).
Ezzel az új érzékelővel megint elmentünk pár hónapig, mire ismételten felsírt az autó: “Anti-Pollution Faulty” Újabb kör… Újabb szonda… Ez utóbbi 1 hónapot sem ért meg… Pár nap után ismét jelzett az autó. A szerviz alkatrészhibát sejtett így garanciában javította az egészet… Vagyis újabb szonda került hozzánk.
Pontosan 1 hónap telt el azóta. Nyugodt hazafelé kocsikázásunkat éles sípolás szakította meg az üzenettel (“Anti-Pollution Faulty”) és a “barátságos” kis sárga lámpával…
Mi lehet vajon a probléma? Miért öli meg a szondát (ha egyáltalán ott van a probléma…) az autó? Megvallom, hogy ez az autó egy vérbeli díva (nyűgös és hangot ad a nemtetszésének vagy a törődés vélt hiányának).
Megköszönnék minden segítséget… Még annyit hozzátennék, hogy a több helyen – szerviz, laikusok által – javasolt “alacsony fokozat – magas fordulat és csapasd neki” módszert kipróbáltuk. Eredménytelenül…
X
Kedves X!
Az nem is hibalámpa, hanem már inkább "welcome light" és a keleti vallások szerint talán narancssárgában a legmegnyugtatóbb. Nyilván törvénykövetés szempontjából nem jó, ha világít, de a jármű biztonságos közlekedését nem fogja kockáztatni. Természetesen érdemes terv szerint gyorsan elhárítani a hibát.
A megjelent üzenet egy szabvány duma a gyártó részéről, én sokkal inkább a "fáradjon el a szervizbe" mondatot írtam volna ki a gyártó helyében - egyéb autómárkák egyébként pont ezt teszik (pl. Ford/VW). Találkoztunk már többször PSA esetében, hogy pollenszűrőt cseréltek otthon, mert az üzenet pollution része ragadt meg a szürkeállományban. Az egészség az első.
Pontos hibakód nélkül sajnos nem fogok tudni segíteni, még ha valójában a szerencsétlen lambda szonda felől érkezik is az üzenet. Egyrészt, mert legalább kettő van az autójában, másrészt, mert a szondák esetében is tucatnyi kód mutatja az irányt a hiba megoldása felé. Azért csak felé, mert pusztán a hibakódból kiindulni, netán alkatrészt cserélgetni majdnem azonos a sorsjegy kapargatással - mondjuk, ha valaki az izgalmat keresi, itt megtalálhatja a számításait.
Nem hiszem, hogy a szonda hibája okozza a problémát autója esetében - hacsak nem valami Dél-kínai, rizsföldön sodort kivitelt tesz bele sorozatban a nevezett szerviz, vagy egy totál nem a típusba való alkatrésszel próbálkozik. (nem valószínű egyik sem)
A szondák - főleg egy 308-as esetében - remekül vizsgálhatóak akár OBD, szabvány protokollon keresztül is. Nem a hibakódra, a valós működésre gondolok. Azonnali hibakódot legtöbb esetben akkor kreál a vezérlőegység, ha például kábelszakadás, biztosítékhiba van a rendszerben, így a szonda elektromos fűtése/jelfolyama nem valósul meg.
Nem elképzelhetetlen az sem, hogy a katalizátor kezd fáradni a járműben, melynek megfigyelése a hátsó, második szonda feladata.
Kérem, küldjön pontos hibakódot, hogy jobban segíthessek, habár levelezve ez sokkal nehezebb, mint egy teljes értékű, mindenre kiterjedő diagnosztika elvégzése egy felkészült szervizben. Ha trükkös a hiba, még az is előfordul, hogy érdemes pár napra a szervizben hagyni az autót, a hidegindítással kezdődő tesztek sok esetben nagyon is beszédesek!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu