Lassan melegszik a Lancer katalizátora

2023.09.24. 15:52

Tisztelt Autódoki!

2004-es évjáratú 1.6 benzines Lanceremnél felvillan a check engine lámpám időnként. A lámpa világít míg hibakód olvasóval nem törlöm. Aztán egy darabig minden ok de idővel újra előjön.

A hibakód a P0421 Warm Up Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1).

Hibakóddal is ugyanúgy működik az autó mintha minden rendben lenne, csak világít a lámpa és ez zavaró. A kérdésem az lenne, hogy okozhat-e valami komolyabb gondot a motorban ez a hiba? Mennyire sürgős felkeresni egy szerelőt? Illetve milyen problémára utalhat a hibakód?

És még egy utolsó kérdésem lenne. Szerinted az normális-e hogy Elm327 hibakód olvasó szerint 98-102 celsius között van az üzemmeleg vízhőfokom de viszont a műszerfalon a visszajelzőn normál értéket mutat. Ott viszont nincs szám skála csak a helyzetéből tudok viszonyítani.

Válaszod előre is köszönöm! János

Kedves János!

A katalizátorod hatásfoka már csak árnyéka újkori önmagának, legalábbis a hibakód szerint. Az említett, okostelefonnal párosítható OBD egység meglepően jól használható, jelen esetben a két lambda szonda működése - rajtuk keresztül a katalizátor valós üzeme is - vizsgálható. Természetesen egy szervizekben használt diagnosztikai eszköz biztosabb szerszám a feladatra. Egy gázelemzős vizsgálattal kiegészítve a dolgot, eléggé átfogó képet kaphatsz a motor keverékképzésének állapotáról (térj be egy közeli vizsgaállomásra, a mérés térítés ellenében gyorsan lefuttatható).

Nagy eséllyel a katalizátorod az üzemi hőfok elérése után már jól teszi a dolgát, de sokkal lassabban kel életre, mint azt a gyár megtervezte 2004-ben. Az autó biztonságos használatát nem veszélyezteti, a gázelemzős méréssel láthatóvá tehető, ha üzemmelegen sem tudná a szabványos értékeket - ebben az esetben az autó a környezetvédelmi szempontok miatt azonnali javításra szorul. Papíron már most is, ha lassabban melegszik be, mint kellene.

Fontos tényező, hogy a katalizátor idő előtti halálát okozza, ha a motor keverékképzése nem jól üzemel (üzemanyag jut a katalizátorba), vagy ha esetleg már sok a kilométer a gépben és nem veti meg az olajat.

Az említett vízhőfok a normál tartományban van, a műszerfal visszajelzői, műszerei - főleg a 2000 utáni autókban - már erősen átlagolják, leegyszerűsítik a közölt értéket. Például egy termosztát-nyitást egy kilencvenes évek elejéről származó autó vízműszerén még simán meg lehetett figyelni, egy 2004-esben már ez nem jellemző. Nagyon sok autóban már eleve nincs vízhőfokot mutató műszer, ami pedig az alapok alapja lenne szerintem. De valljuk be, az autót napi szinten használó emberek között egyre kevesebb a műszaki érdeklődésű.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu