Csúszós kuplung, csörgős okoskerék a Volvóban
Kedves Autódoki!
Van egy Volvo V40-em 2002-ből, B4184S2 motorral, vagyis 1.8 benzin, 122 ló, x Nm. Tavaly januárban kapott egy új kuplungot (alvázszám alapján kettőstömegűs, de valójában nem az volt az autó alatt, így volt vele egy kis kavarás, de végül lett hozzá minden). Ugyanekkor ki lett cserélve a VVT avagy okoskerék is, gyanúm szerint a megnövekedett olajfogyasztás miatt nem kapott elég kenést időnként, vagy nem tudom, de az előző 30 ekm-t bírt csak.
Az autót az olajfogyás miatt tavaly szeptember közepe-végén leadtam motorfelújításra a szerelőmnél (lehúzó gyűrűk cseréje, hónolás, hajtókarcsap gyak, szimmeringek). Sajnos egy vezérlésvédő műa. burkolatra vártunk vagy 3 hónapot mire megjött Svédországból, ezért (meg mert egy halom autó az enyém elé sorolódott...) most január végén kaptam vissza a kocsit.
Azért írok, mert azóta kb. 900 km került bele és nem múlik a következő jelenség:
4-es és 5-ös sebességi fokozatban olyan 2400-as fordulatszámtól, ha nyomok egy padlót (előznék...) felpörög a motor, elszalad a fordulatszám. Vagyis csúszik a kuplung. Induláskor, 2-, 3. fokozatban nem tapasztalom. Legutóbb próbáltam már ezekben a fokozatokban is a padlógázt (az elején még a bejáratás miatt nem), de itt nem tapasztalom a jelenséget. Eddig a szerelőmet is beleértve bárkit kérdeztem, nem tudnak rá értelmes (semmilyen) magyarázatot adni.
A másik kiábrándító jelenség, hogy néha most is csörög az okoskerék, pedig a tavalyi csere óta 7-8 ekm került csak bele és a vezérlő szoleonidját már cseréltem tavalyelőtt, hátha az vacakol. (ez utóbbinak jó volna tudni az elektromos paramétereit). Köszönöm, ha tud tanácsot adni, mitévő legyek a kuplunggal.
Üdvözlettel: Szita Sándor Attila
Kedves Sándor Attila!
A vezérműtengely mágnesszelepe 5-9 Ohm-os ellenállással rendelkezik, és normál fedélzeti feszültséggel működik. Működése célműszer képernyőjén, vagy oszcilloszkóppal figyelhető meg, menetteszt közben. Ha a hengerfejben megfelelő az olajnyomás, a rendszer hidraulikusan is működésre kész (a nevezett motor nem hidrotőkés, tehát szelepcsattogás nem fogja jelezni a nyomás hiányát - az olajnyomás megléte csak műszeres méréssel bizonyítható).
A csörgő hang sajnos az "okoskerék" hibájára utalhat - feltétlenül érdemes kipróbálni, hogy terhelés alatt a kerék működése közben a hang megszűnik-e. A kuplung megcsúszása egyik fokozatban sem normális dolog és létezik az ön által leírt hibajelenség, amikor a nagy áttételű, alacsonyabb fokozatokban nem tapasztalható csúszás - pedig elvileg ott kéne a legjobban észlelni a hibát - viszont a magasabb fokozatokban mégis szlip tapasztalható. Az erőátvitel megbontásos ellenőrzésére szükség van, az is előfordulhat, hogy olaj/fagyálló jut a tárcsára, ami erősen rontja a tapadást.
A kettőstömegű lendkerekes mechanika kiváltása sok esetben lehetséges, de ismerni kell a típusokat alaposan ilyen művelethez, mert előfordulhat, hogy alapvető méretek nem stimmelnek, ami előbb-utóbb hibaként jelentkezhet. Nincs mit tenni, bele kell nézni a jávorszarvas hasába.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu