A négyévszakos gumi sem gondozásmentes!

2024.11.20. 17:25

Általános, gyakori probléma a négyévszakos gumit (all season, all weather, all climate, stb.) használó autósok körében, hogy úgy vannak az abroncsaikkal, mint a feledékeny hobbikertész a kaktusszal. Megveszi, kiteszi a párkányra és szándékán kívül rábízza a természetre, hiszen egy napi simogatásra szoruló virághoz képest karbantartás-mentesnek tekinthető.

Mivel a négyévszakos abroncsokat nem kell szezononként átszerelni, ezek az autók nem jelennek meg a gumiszervizekben az évi plusz két alkalommal. Az időszakos karbantartások idején azonban rendre azt lehet tapasztalni a szervizekben, hogy ezek a gumik erősen leeresztett állapotban, sokszor félre vagy teljesen elkopva, repedezett/megkeményedett állapotban kénytelenek azon a néhány tenyérnyi felületen az autót az úton tartani. A lelkiismeretes, éves karbantartást végző szerviz természetesen beállítja a szükséges guminyomást körben az autón és a pótkerékben is, de ez az év 365 napjára vetítve nagyon kevés, ha az optimális úttartás, alacsony üzemanyag fogyasztás és minimális gumikopás, hosszú gumiabroncs-élettartam a cél.

4evszak

Igazi analóg hülyeként, de a tapasztalataim alapján is (évi több száz autó átvizsgálása után) azt javasolom, ne bízzanak meg feltétlenül a számítógépekben. A fedélzeti guminyomás-ellenőrző rendszerek (TPMS - Tyre Pressure Monitoring System) rendszeresen hibáznak. Legyen az aktív (kerékszenzoros) vagy passzív (kerékfordulatszámon alapuló) szisztéma, nagyon sok esetben nem jelzi, ha az előírt nyomás elillant a kerekekből. A másik fele az éremnek az, ha túl gyakran sipákol, többnyire feleslegesen. Így a sokadszorra árnyékra ugró autós a műszerfal TPMS jelzésére már csak legyint és megszokja a sárga visszajelzőt (a motorhiba lámpával szinkronban), így vidáman autózik az év során lassan optimális nyomását vesztett gumikkal. A végeredmény mindkét esetben a lapos, tankönyvi, hibás kopásmintát aktívan produkáló gépjármű lesz, amely a körforgalmakban vagányul hozza a Hazárd megye lordjai csikorgó kerekeinek életérzését, de ez valójában inkább veszély, mint sport.

Megoldás: tankolásonként, de legalább hosszabb utak előtti guminyomás-mérés/pumpálás és a fedélzeti TPMS rendszer nullázásának, nyomásérték olvasásának megismerése (kézikönyv tartalmazza, de bármelyik szerviz szívesen partner ebben is).

Továbbá cseppet sem badarság négyévszakos gumival szerelt autóval is megjelenni a gumicserék szezonjaiban a szervizekben. Az abroncsokkal kapcsolatos ellenőrzéseken túl a jármű folyadékszintjei és világító/jelzőrendszerei is ellenőrzésre kerülnek ekkor az ablakmosó/törlő rendszerekkel egyetemben.

Karácsonyi ajándéktipp autósoknak: az akkumulátoros guminyomás ellenőrző mini kompresszor (pl. Easypump). Nem a táskányi kivitel, ami jár a mai autókhoz, hanem a kézbesimuló, pisztolyos verzió. Kis helyen elfér és jól jön bringa/gumimatrac/úszógumi felfújásánál is. De elég az olvasásból, nyomás nyomást nézni. Izmosabbak fekvenyomással is kombinálhatják.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu