Tönkrement Opel - a használó a ludas?

2003.01.28. 13:43

Vita esetén a hiba keletkezési körülményei csak szakértő bevonásával tisztázhatók.

Tisztelt Autójogász Úr!

Van nekünk egy céges Opel Astra G-nk kb. 1,5 éves 103 ezer kilométerrel.
Egyik reggel kollégám jött be vele az irodába, nagy zakatolás és megállt. Miután beszállítottuk az autót az Opel szervizbe, ahol mindig is szoktuk szervizeltetni az összes Opeljeinket, elmondták, hogy hát a vízpumpa tönkrement benne, az megszorította a vezérműszíjat és ez a vezérlést tönkrevágta.
Meg is csinálják szívesen, de a számla olyan 600-800.000,- Ft-ra fog rúgni és garanciában nem vállalják, mert nekünk azt hallani kellett, hogy a vízpumpa elromlott.

Na már most, a vízpumpának egy csöpp hangja nem volt! De ha lett is volna (még egyszer mondom nem volt, én is hallottam az autó hangját előző nap!) ez így korrekt eljárás? Valóban nekünk kell állni egy ilyen nagyságrendű javítási költséget egy alig több mint egy éves, több mint négymilliós autónál?

Szíves válaszát előre is köszönöm.
Peter Zólyomi

Tisztelt Zólyomi Úr!

Ha megállapítható, hogy a hiba kialakulásában nem csupán az alkatrész meghibásodása, de a gépkocsi használója is közrehatott, a javítási költségnek a közrehatás mértékének megfelelő részét a javítást kérőnek kell állnia. Ha tehát a vezérlés valóban a vízpumpa olyan hibája következtében ment tönkre, amelyet észlelni lehetett, de a kocsit ennek ellenére használták, és a komolyabb probléma e használat eredménye lett, a garanciális javítás a vízpumpa cseréjére korlátozódhat, míg a vezérlés megjavításának költségeit Önöknek kell állniuk.
Vita esetén a hiba keletkezési körülményei csak szakértő bevonásával tisztázhatók. A jótállás tartama alatt a jótállásra kötelezett köteles minőségvizsgáló szerv szakvéleményét beszerezni, ha pedig ennek nem tesz eleget, a szakvéleményt a jótállás jogosultja is megkérheti (a vizsgálatra jogosult szervet jogszabály határozza meg, azt a jótállási dokumentáció vélhetőleg tartalmazza, ha nem, a területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyeletet célszerű tájékoztatásért megkeresni).
Amennyiben az állapítható meg, hogy a szerviznek van igaza, és a vezérlés tönkremenetelét okozó vízpumpa-hibát valóban észlelni lehetett, a javítási költséget (vagy annak egy részét) a kocsit akkor vezető személlyel szemben - a jogviszony jellegétől függően a polgári jog vagy a munkajog szabályai szerint - kártérítés címén lehet követelni.

Tisztelettel:
Autójogász