Japán import, avultatás, magyar rendőr

2001.01.17. 11:45

Kérdésem az lenne, hogy (egy 93-as évjáratú, japán gyártmányú, német rendszámú) autó magánimportja milyen procedúrát igényel? Milyen hatóságok elé kell járulni, és ez mennyi időt/fáradságot vesz igénybe? Egy 1 MFt vételárú autó esetében milyen költségekre számíthatok?

Tisztelt Ügyvéd úr,

Kérdésem az lenne, hogy (egy 93-as évjáratú, japán gyártmányú, német rendszámú) autó magánimportja milyen procedúrát igényel? Milyen hatóságok elé kell járulni, és ez mennyi időt/fáradságot vesz igénybe? Egy 1 MFt vételárú autó esetében milyen költségekre számíthatok?

Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelt kérdező!

Kemény fába vágta a fejszéjét. Kilencvenhármas évjáratú japán gépjármű magánimportja nem túl egyszerű.
Az első probléma, hogy meg kell vizsgálni a motor emissziós- és zajszintjét megfelel-e az EU-2 elvárásoknak. Erre választ a www.KFF.hu internet oldalon kaphat, ahol az évjárat és típus szerint rendszerezik a járműveket. Amennyiben a jármű importálható az eljárás a 7-számú vámhivatalnál kezdődik. A vámtétel az Európán kívüli járműveket sújtja, ami jelen esetben sajnos Önre is vonatkozik, mivel a jármű gyártási helye a mérvadó, nem az üzembehelyezését. A vámtétel ebben az esetben - évjárattól, a motor hengerűrtartalmától függően - 13-78 % lehet. Ezen felül meg kell fizetni a 20%-os fogyasztási adót, a környezetvédelmi díjat, ami a jármű kialakításától függ-, valamint a vételár, a fogyasztási adó és a környezetvédelmi díj összegének 25%-os ÁFA-ját. A vámeljárás jelenleg mintegy 6 hetet vesz igénybe, ezt követően a jármű forgalomba helyezése további 2 hét.

Fentiek alapján a jármű magánimportját csak kifejezetten jó ajánlat esetén javaslom, az importáló cégek által felszámított költségek kevesebbek, mint a magánimport során kialakulható veszteség.


Tisztelt Autójogász !

Múlt héten belejöttek az autómba hátulról (Astra 1.6 16V, 1996), kaptam baleseti bejelentőt is, a vétkes autós elismerte hibáját és meg érvényes kötelezője is van. A kárt előzetesen 300eFt-re becsülte a Hungária Bizt. kárfelvevője, egyes alkatrészeket lehet javítani, azonban egyesek cserére szorulnak. Hogy áll ilyenkor, egy ilyen idős autónál az avultatás százalékos mértékben? Kb. 100eFt értékű új alkatrészt kell majd vennem, ebből milyen jogcímen és miért fog a biztosító kevesebbet téríteni ?

köszönettel;

OPi;

Tisztelt OPi!

Sajnos az olyan balesetek, amelynek Ön is szenvedő részese volt elég gyakoriak. A biztosítási összeg, ami a balesetet okozó jármű kötelező biztosítása alapján fizetnek ki, több kérdéstől is függ. Alapelv, hogy a biztosításon nem lehet gazdagodni. Ez egyrészt érvényesül, ha a jármű idősebb és alkatrészei elhasználódtak, illetve ha már korábban a balesettel érintett részék sérültek voltak. Az Ön esetében a 96-os évjárat nem teszi szükségessé az "avultatás" számítását, a gyakorlat szerint ezt a biztosítók 6 évnél idősebb járműveknél alkalmazzák. Csökkenhet azonban a kifizetett összeg, ha a sérült alkatrészek már korábban elhasználódtak, (pl.: korrodálódott) balesetnél rongálódtak. Ilyenkor az elhasználódás százalékát veszik figyelembe és a biztosítási összeget ezzel csökkentik.


Tisztelt Autójogász!

Az a kérdésem lenne, hogy amerikai jogosítványomat van-e joga magyar rendőrnek "bevonni". Vagy ilyen esetben "csak" pénzbírság lehet a következmény?

Droopy

Tisztelt Droopy!

A magyar rendőrség az intézkedése során bármilyen jogosítványt bevonhat. Amennyiben a külföldi vezetői engedély jogosítottja magyar állampolgár, azt a végleges hazatéréstől számított 6 hónapon belül magyar vezetői engedélyre kell cserélni.
A külfölditől elvett vezetői engedélyt, amennyiben azt Európában adták ki meg kell küldeni a kiadó hatóságnak, egyéb országok esetében a Magyar Köztársaság elhagyásakor, közvetlenül a kiutazása előtt vissza kell adni a jogosítottnak.


A következő kérdésem lenne:
HA van egy '84-es motorom, de nincs hozza meg az adasvételi szerződés, akkor beszerelhetem-e az autóba? Van-e vmi legalizálási lehetőség?

Köszönettel:
Sai

Tisztelt Sai!

A kérdésre egyértelmű választ nem tudok adni. A 2000.dec.31-ig tartó rendőrségi közlekedési igazgatás megfelelő ellenőrzés után az ilyen motor beszerelését engedélyezte. Az önkormányzati eljárás, amely 2001.jan.1-én lépett életbe, még nem alakult ki. Félő, hogy az Ön kérelme komoly akadályokba fog ütközni. Javaslom tájékozódjon az illetékes okmányirodánál, amennyiben elakad, ismételten keressen meg.


Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszédo autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.