Környezetvédelmi díj, forgalomba helyezés
Tisztelt ügyvéd úr, az lenne a kérdésem, hogy használtautó behozatalkor (európai unióból származó) mennyi a környezetvédelmi dij és mi alapján számolják ki? Esetleg ezekkel a díjakkal kapcsolatban hol találok bővebb informácíót?
az lenne a kérdésem, hogy használtautó behozatalkor (európai unióból származó) mennyi a környezetvédelmi dij és mi alapján számolják ki? Esetleg ezekkel a díjakkal kapcsolatban hol találok bővebb informácíót?
Válaszát előre is köszönöm.
Tiszelt Uram!
Környezetvédelmi díj a jármű abroncs, az akkumulátor és a járműben található olaj semlegesítésének az ára. A konkrét költségek -a jármű önsúlyának arányában- 10000Ft-tól 30000Ft-ig terjedhetnek. Úgy gondolom, hogy ez a döntéshozatalban nem jelentős tényező.
Autójogász
Tisztelt Mándi Úr!
Vásároltam egy Suzuki Swift személygépkocsit 2001.01.02-én. Az autó 2001.01.08-ra megérkezett a márkaképviselethez, akik válalták, hogy "néhány" napon belül elintézik az üzembe állítást. Többszöri érdeklődésemre sem tudtak pontos időpontot adni a forgalomba helyezésre, egyre-másra kifogásokat találtak (módosítaniuk kell a cégbírósági bejegyzésüket, leterheltek az okmányirodák, stb...). Mivel én is okmányirodában dolgozom, ezért elkértem volna az autó papírjait (hitelszerződés, járműkisérő lap, műszaki vizsga igazoló lap,stb.), hogy nálunk intézzem el a papírmunkát. Mivel naponta több új autót helyeznek forgalomba nálunk minden probléma nélkül, derült égből villámcsapásként ért a hír, hogy NEM HAJLANDÓAK KIADNI A PAPÍROKAT! Majd ők elintézik, talán két hét múlva! A kereskedő szóban többször biztosra ígérte a forgalomba helyezést, de a szerződésen nem töltötte ki a szállítás dátumát és érdeklődésemre azt válaszolta, hogy "nem szokták" kitölteni. Sajnos én jóhiszeműen elhittem neki. A kérdéseim a következők: Kötelesek kiadni a jármű papírjait, vagy csak a "jóindulatukban" bízhatok? Elállhatok-e a vásárlástól és visszakövetelhetem-e a teljes befizetett összeget?
A fenti problémák megoldásában kérném minél előbbi szíves segítségét!
Tisztelettel
Szabó József
Tisztelt Szabó József úr!
Az okmány irodák működése sajnos még nem tökéletes. Ha engem kérdez még hosszú idő kell ahoz, hogy az önkörmányzati rendszer beáljon. Az ügyesebb márkakereskedők megtalálták már a megoldást a soronkívűli ügyintézésre. Amennyiben a kereskedő a jármű forgalombahelyezését időre nem bírja elvégezni, Ön a szreződéstől elállhat. Ha estére vacsorát rendelek és azt másnap délben hozzák meg, nem kell a késedelmes teljesítést elfogadnom.
Autójogász
Tisztelt Uram!
Pár hete sikerült lecserélnünk régi Ladánkat egy újabb használt gépkocsira. Két kérdésem lenne Önhöz, az egyik a régi, a másik az új autóhoz kapcsolódik.
1. Ladánk vevője nemrégiben sérelmezte, hogy mi már
rögtön az adásvétel másnapján megszüntettük a régi autónkra
vonatkozó kötelező felelősségbiztosítást. Azt mondja, hogy
neki a törvény 14 napos határidőt hagy a gépkocsi
átírására, s ha ezalatt bármi történik, nincs, aki fizesse
a kárt. Állítása szerint magánszemélyek között történt
adásvétel esetén ezt a helyzetet úgy "szokták" áthidalni,
hogy a régi tulajdonos további két hétig nem mondja vissza
a biztosítást, így abból rendeződik az esetleges káresemény.
Én viszont hihetetlennek tartom, hogy bárki is belemenne
egy olyan megoldásba, mely rajta teljesen kívül álló kár
esetén az ő bónuszainak rovására rendezné azt, nem beszélve
arról, hogy miért fizessek én két hét biztosítást bárkinek
is?
Kérem adjon tanácsot, mi a teendő ilyen esetben, illetve
tájékoztasson, hogyha egyszer a törvény rendelkezik a 14
napos határidőről, akkor vajon rendelkezik-e arról is, hogy
az ezalatt felmerülő káreseménynél ki fizesse a révészt?
2.Második kérdésem a Svájcból behozott új autónkkal kapcsolatos. Előljáróban leszögezem, hogy nagyon remélem, nem lesz vele semmi gond, de annyi rosszat hall az ember, hogy nem árt tájékozódni. Arra volnék kíváncsi, hogy ha ne adj' Isten kiderülne, hogy lopott az autó (és a papírjai hamisak) kit terhelne a felelősség: minket, a jóhiszemű vevőket, vagy az eladót (aki viszont szintén állíthatja, hogy ő jóhiszeműen vásárolta). S egyáltalán, mi történik, ha az ellenőrzésre szolgáló 6 hónap alatt (ami a törzskönyv kiadásáig fenn van tartva) kiderül, hogy az autónkkal bizony gondok vannak?
Kíváncsian várva válaszát maradok tisztelettel és üdvözlettel : Sárándiné M. Ágnes
Kedves Ágnes!
A kötelező jármű felelősség biztosítás mindig azt a járművet védi, amelyre a tulajdonos, vagy üzembentartó a biztosítást megkötötte. A biztosítás és a biztosítók felelősség vállalása a jármű elidegenítéséig tart. Új tulajdonos esetén a vételár kifizetéséig, illetve a jármű átvételéig biztoított a kocsi. A vevő a piacról már érvényes biztosítás nélkül viszi haza az új szerzeményt. Ha ez alatt a néhány kilométer alatt történik baleset az új tulajdonos az eladó jóindulatára, illetve a saját üzleti érzékére van utalva, mivel a volt tulajdonos -ahogy Ön is helyesen jelezete - a többlet terheket ingyen nem vállalja el. Akkor mi a megoldás?
I.
1. Ha a vásárlás körülményei és időpontja lehetővé teszi el kell menni a legközelebbi biztosítóhoz és az adás-vételi szerződés alapján meg kell kötni az új biztosítást anélkül, hogy a járművel egy métert is mennénk.
2. Előzetes fedezet biztosítást kell kötni, amely a vételi szándék kialakulásától bármely megvásárolt jármű biztosítását szolgálja. A konkrét jármű megismerése után a végleges biztosítás költségeibe az előzetes fedezet biztosításí díja beleszámít.
II.
A külföldről behozott járműnél alapvetően fontos, hogy az eredetiségvizsgálat az alváz- és motorzám manipulácíóját kizárja. Amennyiben a szakvélemény téves, ezért az anyagi felelőséget a vizsgáló vállalja. A hatályos jogszabályok szerint a jármű ellenőrzését külföldön is el kell végezni. Ha az eredmény kedvező, megnyugodhat. Amennyiben a jármű lopott azt jóhiszeműség esetén továbbra is használhatja, kivéve, ha a nyomozás során kiderűl ki az eredeti tulajdonos, mert ebben az estben azt neki kell kiadni. Ilyenkor a megtévesztett vevő az eladóval szemben léphet fel, függetlenül attól, hogy az jó- vagy rosszhiszemű.
Autójogász
Dr. Mándi Sándor |
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.