Biztosítás autócserekor
Ladánk vevője nemrégiben sérelmezte, hogy mi már rögtön az adásvétel másnapján megszüntettük a régi autónkra vonatkozó kötelező felelősségbiztosítást. Azt mondja, hogy neki a törvény 14 napos határidőt hagy a gépkocsi átírására, s ha ezelatt bármi történik, nincs, aki fizesse a kárt.
Pár hete sikerült lecserélnünk
régi ladánkat egy újabb használt gépkocsira. Két kérdésem
lenne Önhöz, az egyik a régi, a másik az új autóhoz
kapcsolódik.
1. Ladánk vevője nemrégiben sérelmezte, hogy mi már
rögtön az adásvétel másnapján megszüntettük a régi autónkra
vonatkozó kötelező felelősségbiztosítást. Azt mondja, hogy
neki a törvény 14 napos határidőt hagy a gépkocsi
átírására, s ha ezelatt bármi történik, nincs, aki fizesse
a kárt. Állítása szerint magánszemélyek között történt
adásvétel esetén ezt a helyzetet úgy "szokták" áthidalni,
hogy a régi tulajdonos további két hétig nem mondja vissza
a biztosítást, így abból rendeződik az esetleges káresemény.
Én viszont hihetetlennek tartom, hogy bárki is belemenne egy olyan megoldásba, mely rajta teljesen kívül álló kár
esetén az ő bónuszainak rovására rendezné azt, nem beszélve
arról, hogy miért fizessek én két hét biztosítást bárkinek
is?
Kérem adjon tanácsot, mi a teendő ilyen esetben, illetve
tájékoztasson, hogyha egyszer a törvény rendelkezik a 14
napos határidőről, akkor vajon rendelkezik-e arról is, hogy
az ezalatt felmerülő káreseménynél ki fizesse a révészt?
2.Második kérdésem a Svájcból behozott új autónkkal
kapcsolatos. Elöljáróban leszögezem, hogy nagyon remélem,
nem lesz vele semmi gond, de annyi rosszat hall az ember,
hogy nem árt tájékozódni.
Arra volnék kíváncsi, hogy ha ne
adj' Isten kiderülne, hogy lopott az autó (és a papírjai
hamisak) kit terhelne a felelösség: minket, a jóhiszemű
vevöket, vagy az eladót (aki viszont szintén állíthatja,
hogy ö jóhiszeműen vásárolta). S egyáltalán, mi történik,
ha az ellenörzésre szolgáló 6 hónap alatt (ami a törzskönyv
kiadásáig fenn van tartva) kiderül, hogy az autónkkal
bizony gondok vannak?
Kíváncsian várva válaszát maradok tisztelettel és üdvözlettel:
Sárándiné M. Ágnes
Kedves Ágnes!
A kötelező jármű felelősség biztosítás mindig azt a járművet védi, amelyre a tulajdonos, vagy üzembentartó a biztosítást megkötötte. A biztosítás és a biztosítók felelősség vállalása a jármű elidegenítéséig tart. Új tulajdonos esetén a vételár kifizetéséig, illetve a jármű átvételéig biztosított a kocsi. A vevő a piacról már érvényes biztosítás nélkül viszi haza az új szerzeményt. Ha ez alatt a néhány kilométer alatt történik baleset az új tulajdonos az eladó jóindulatára, illetve a saját üzleti érzékére van utalva, mivel a volt tulajdonos -ahogy Ön is helyesen jelezte- a többlet terheket ingyen nem vállalja el. Akkor mi a megoldás?
1. Ha a vásárlás körülményei és időpontja lehetővé teszi el kell menni a legközelebbi biztosítóhoz és az adás-vételi szerződés alapján meg kell kötni az új biztosítást anélkül, hogy a járművel egy métert is mennénk.
2. Előzetes fedezet biztosítást kell kötni, amely a vételi szándék kialakulásától bármely megvásárolt jármű biztosítását szolgálja. A konkrét jármű megismerése után a végleges biztosítás költségeibe az előzetes fedezet biztosítási díja beleszámít.
II.
A külföldről behozott járműnél alapvetően fontos, hogy az eredetiségvizsgálat az alváz- és motorszám manipulációját kizárja. Amennyiben a szakvélemény téves, ezért az anyagi felelőséget a vizsgáló vállalja. A hatályos jogszabályok szerint a jármű ellenőrzését külföldön is el kell végezni. Ha az eredmény kedvező, megnyugodhat. Amennyiben a jármű lopott azt jóhiszeműség esetén továbbra is használhatja, kivéve, ha a nyomozás során kiderül ki az eredeti tulajdonos, mert ebben az estben azt neki kell kiadni. Ilyenkor a megtévesztett vevő az eladóval szemben léphet fel, függetlenül attól, hogy az jó- vagy rosszhiszemű.
Autójogász
Dr. Mándi Sándor |
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.