Cseremotor lepapírozva
Bár a papírok látszólag "rendben" vannak, azért figyelmes szemlélőnek feltűnhet, hogy a motorszám nem egyezik a forgalmiban szereplővel, ami kissé idegesítő. Esetleg valahol anonim le lehet ellenőrizni az "új" motor tiszta múltját? Azért jellemzi a magyar helyzetet, hogy az autó idegen szívvel jó tíz éve él Magyarhonban zavartalanul.
Kölcsönkaptam egy 1982-es Golf I-et, melyet anno a kettővel ezelőtti tulaj kissé átépített. Az ültetés és egyebek mellett sikeresen applikált bele egy 1.6 literes Golf II
motort az 1.5 helyett. Bár a papírok látszólag "rendben" vannak, azért figyelmes szemlélőnek feltűnhet, hogy a motorszám nem egyezik a forgalmiban szereplővel, ami kissé
idegesítő. Sajna az "új" motorhoz nincs számla, de ez tudomásom szerint bontóban kerülő úton esetleg megoldható. A kérdésem az, hogy mivel járna az egész procedúra, és kb. mennyibe kerülhet? Főleg a típusengedélyeztetési eljárás érdekelne. Nyilván nem éri meg belefogni, ha több százezer forint a legalizálás, hanem hajtani kell, amíg szét nem esik. Sajna. Esetleg valahol anonim le lehet ellenőrizni az "új" motor tiszta múltját?
Azért jellemzi a magyar helyzetet, hogy az autó idegen szívvel jó tíz éve él
Magyarhonban zavartalanul.
Lehet, hogy feleslegesen izgatom magam?
Üdv, Petro
Kedves Petro!
A motorcsere engedélyeztetése nem különösebben bonyolult eljárás, ha típus azonos motorról van szó. Ebben az esetben el kell vinni a járművet eredetiség ellenőrzésre, amely 10-15 ezer Ft körüli összeg, és be kell jelenteni az adatváltozást az illetékes önkormányzati okmányirodánál.
Ez a törzskönyv és a forgalmi engedély cseréje miatt további 8000 Ft költséget jelent. A motor eredetének tisztázása már nehezebb dolog. A számlán kívül, ha a motor használt, be kell mutatni a vámolásáról szóló igazolást, vagy ha Magyarországon nyilvántartott járműből került kiszerelésre, meg kell jelölni ezt a járművet.
Ha a motor eredetéről nincs információja, akkor kérheti a BM járműnyilvántartásában annak ellenőrzését, hogy korábban mely járműben használták azt.
Tisztelettel, Autójogász
Dr. Mándi Sándor |
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.