'Új' motor átíratása
Szabályos adásvételi szerződéssel másik motort vásároltam 120-as Skodámba, és "számlásan" be is szereltettem, ez év legelején. A motor egy, már forgalomból kivont autóból származott. Mit kell tennem, hogy ezt az új állapotot legalizáltassam?
Egyéni vállalkozásom többek között kisebb méretű utánfutó javítással, gyártással, használt és új utánfutó értékesítéssel foglalkozik.
A meglévő utánfutó állományt a vállalkozásom belső szállításaira is használja, és - a jobb kapacitáskihasználás érdekében - kölcsönzőt is üzemeltetek.
A kölcsönzőben a használt utánfutó értékesítés előtt folyamatosan kikölcsönözhető. A kérdésem az, hogy mivel ezeket az utánfutókat nem csak bérbeadásra használom (hiszen a cél az eladás, bár van úgy, hogy ez egy évig is eltart + belső szállítás) kötelező-e ezeket az utánfutókat X kezdő betűvel ellátott különleges rendszámtáblával ellátnom, illetve hogyan lehetne ezt kikerülni?
Egyébként az általam ismert utánfutó (és néha autó) kölcsönzők nem vizsgáztatják le járműveiket X rendszámtáblára.
Válaszát előre is köszönöm.
Tiszteletel: Keskeny Gy.
(2001. 04. 24.)
Kedves Keskeny Gy.!
A 35/2000. (XI.30.) BM rendelet szerint az üzletszerűen bérelhető járműre "X" kezdőbetű jelű rendszámtáblát kell kiadni. A kérdés csupán az, hogy mit tekintünk üzletszerű bérbeadásnak. Üzletszerű bérbeadás, ha ugyanazt az utánfutót több bérbevevő is használja rövid időn belül. Amennyiben ilyen nincs, a jármű rendes rendszámtáblát is kaphat. Annak eldöntése, hogy az Ön által bérbe adott járművek e feltételnek megfelelnek-e, az Ön feladata. Tehát az "X" rendszámtáblával történő ellátás az Ön döntésének kérdése. Amennyiben az utánfutó rendes rendszámtáblát kap, akkor a bérbeadáskor az használati jogosultságra külön - a közúti ellenőrzést végző rendős számára készült - igazolást kell kiállítani.
Tisztelettel: Autójogász
Tisztelt Autójogász!
Amatőr autós ügyességi, gyorsasági versenyt rendezünk. A versenyszabályzatunk tartalmaz egy felelősségvállalási nyilatkozatot, csak ennek aláírása után nevezhetnek a versenyzők. A nyilatkozatban szereplő, következő meghatározások jogi helytállóságának elbírálását kérjük Öntől.
Felelősségvállalási nyilatkozat
- Az autóval a versenyzésben való részvételért a versenyző anyagi és erkölcsi felelőséggel tartozik.
- A versenyben úgy veszek részt, hogy az általam vezetett autó,
- kormány, futómű és fékberendezése - a versenyszabályzatban szereplő műszaki-biztonsági feltételeknek és követelményeknek maradéktalanul megfelel.
- Sem alkoholt, sem gyógyszert, sem kábítószert nem fogyasztottam.
- A versenyen, a versenyző által okozott, valamint a versenyautóban keletkező anyagi, illetve erkölcsi károkért a rendező nem vállal felelősséget.
- A versenyszabályzatot elolvastam, az abban foglaltakat tudomásul vettem, és magamra nézve kötelező érvényűnek tekintem!
Név aláírás, dátum.
A fent említett pontok mentesítik-e a rendezőt a felelősségvállalás alól?
Üdvözlettel, Tamás
(2001. 04. 24.)
Kedves Tamás!
Mivel ügyességi és gyorsasági versenyről szól a kérdés, nyilvánvaló, hogy a verseny lebonyolítása zárt versenypályán történik. Ily módon az Ön által megküldött nyilatkozat tervezet az alapvető feltételeknek megfelel. A sportesemények mindig rejtenek magukban rizikót, ebből fakadóan az abban résztvevő felelőssége fokozott. Ez a nyilatkozat e fokozott felelősségre megfelelő módon hívja fel a figyelmet.
Tisztelettel: Autójogász
Tisztelt Autójogász!
Szabályos adásvételi szerződéssel másik motort vásároltam 120-as Skodámba, és "számlásan" be is szereltettem, ez év legelején. A motor egy, már forgalomból kivont autóból származott.
Mit kell tennem, hogy ezt az új állapotot legalizáltassam? Elegendő a közlekedésfelügyeletnél motorszám megállapítást kérni, vagy újra kell az autót vizsgáztatni, illetve eredetvizsgálat is kell? Van aki ezt mondja, van aki azt.
Tekintettel a kocsi alacsony értékére már a költségek miatt sem mindegy.
Indulhat ellenem szabálysértési eljárás az eddig több hónapos késedelem miatt (csak a zöldkártya lejárta miatt vágnék bele, ha érdemes) és mi történik, ha kiderül hogy a forgalmiban szereplő adatok fele nem stimmel a központi nyilvántartással?
Másik, ide kapcsolódó kérdés:
Édesapám autójának forgalmiját ellopták, és az új forgalmi kérésekor kiderült hogy se az alvázszám, se a rendszám nem stimmel, (egyedül a motorszám szerepelt a nyilvántartásban) ezért nem tudnak rá új forgalmit kiadni. Ilyenkor mi a teendő?
Üdvözlettel: VAti
(2001. 04. 24.)
Kedves Vati!
A motorcsere bejelentésére 15 nap áll rendelkezésre. Mindaddig nincs gond, amíg a rendőr meg nem állítja, mivel a motorcserének a pontos idejét csak Ön tudja. Az új motorszám nyilvántartásba vétele előtt az eredetiségvizsgálat kötelező, ezt követően lehet az önkormányzati okmányirodánál az eljárást kezdeményezni. Külön műszaki vizsgára nincs szükség. Az eredetiség vizsgálaton kiadott igazoláson kívül meg kell jelölni azt a járművet (rendszám, esetleg alvázszám), ahonnan a motor származik és be kell mutatni az adásvételi szerződést is.
Az elveszett forgalmi engedély pótlása nem egyszerű dolog. Ha a nyilvántartásban sem a rendszámtábla, sem az alvázszám nem stimmel, ki kell deríteni ennek okát. Erre a legalkalmasabb a Belügyminisztérium archív nyilvántartása, ahol elő kell venni a járműhöz kapcsolódó háttéranyagot. Segíthet még a műszaki vizsgák során keletkezett irattári anyag is. Az ügy nem egyszerű, nem irigylem érte.
Tisztelettel: Autójogász
Tisztelt Mándi Úr
A kérdésem rövid. Forgalomból kivont, amúgy jó állapotban levő személygépkocsit, lehet-e vontatással a egyik helyről a másikra szállítani?
Válaszát előre is megköszönve,
Tiszteletel, Gyula
(2001. 04. 24.)
Kedves Gyula!
Rendszám és egy alkalomra szóló forgalmi engedély nélkül nem lehet. Ha nincs rendszámtáblája, akkor "E" betűjelű rendszámtáblát kell igényelni.
Tisztelettel: Autójogász
Tisztelt Autójogász!
Autómat gázrendszerre is átszereltettem egy budapesti céggel. A féléves garancia január végén (ez év) lejárt, a kilométer garancia is, ami 10 ezer km volt, már a 20 felé járok. A gáztartály multiszelepe lezárt (magam zártam el, de nyitásnál nem nyitott), így a tartályból kb. 5ezer forintnyi gázt ki kell engedni és így javítani.
Említettek olyasmit, hogy nyitásnál talán "túl gyorsan nyitottam a szelepet" (egy menetes csavar a tartályon) így a gyorsan áramló gázáramtól zárt le. Szokásos a "vevő a hibás" reakció, noha átadásnál ilyesmiről említést se tettek, csak annyit, hogy gond esetén vagy pl. ha mélygarázsba állok be (a házunk ilyen) el lehet itt zárni, biztos
ami biztos. Megjegyzem átszerelés után egy fél perces "oktatást" adtak a rendszerről, amit előtte nettó 140 ezer forintért szereltek be.
Kérdésem a következő:
Lehet-e bármiféle követelésem olyan tekintetben, hogy a jelenlegi javítást is a garancia (vagy szavatosság?) keretében javítsák? Mit kérhetek egyáltalán? Vannak-e még jogaim a témában?
Válaszát előre is köszönve, üdvözlettel, Soós János
(2001. 04. 26.)
Tisztelt Soós János!
Tekintettel arra, hogy a garanciális idő, illetve kilométer is letelt már, ingyenes javítást nem kérhet. A dolog ami elromolhat, el is romlik. Ez benne van a pakliban. Sajnos a kárt magának kell állni.
Tisztelettel: Autójogász
Dr. Mándi Sándor |
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.