Mgaba Mbegi látogatóban
Feltéve, hogy nem azért kérdezi így, mert a korábbi válaszok közt olvasta, megemlítem, hogy tanult kollégánk, "Mgaba Mbegi" említése, illetve a "vendégem volt, ő vezette a kocsimat" - duma plágium, tőlem származik.
Az autóm totálkárra tört egy STOP-táblás kereszteződésben, a vétkes elismerte hibáját, a rendőrség helyszínelt, stb. A károkozó a baleset előtt 18 nappal kötött kötelező felelősségbiztosítást, és CASCO-t ugyanannál a biztosító társaságnál. Kárszakértő felmért, összeget megállapították EUROTAX módszerrel, a roncsot már el is adtam.
Viszont egy hónapja várok a kifizetésre, de állandóan azt közlik a biztosító ügyintézői, hogy a károkozó GFB adatai nincsenek a számítógépes rendszerükben. Elképesztő, de azóta a CASCO biztosítása már rögzítésre került (állítólag totálkáros lett az az autó is).
Hol van itt a jog érvényesítése, ha a vétlen - (ráadásul a baleset során a térdkalácsom porcából is letörött egy darab, tehát sérültem is) - bünhődik más gondatlansága miatt ?
Hogy lehetséges az, hogy a szabálysértő hamarabb jut pénzéhez, mint én?
Mit lehet tenni ennek a nevetséges indok ellen (értem, hogy nem került rögzítésre a számítógéprendszerükben a biztosítás, pedig a károkozó minden dokumentumot elfaxolt már hetekkel ezelőtt)?
Van-e a jogszabályban maximálva a kifizetés halasztása, vagy akár egy fél évig is várhatok hiába?
Válaszát előre is köszönöm, Mészáros Sándor
(2001. 07. 16.)
Kedves Sándor!
A biztosító és Ön között érvényes szerződés van, illetve az Önnek kárt okozó gépjármű tulajdonosa és a biztosító közti szerződés is biztosítja Ön számára a gyors és teljes kártalanítást. Amennyiben - és ez az Ön esetében így van - a biztosító indokolatlanul késlekedik a kifizetéssel, ez az érdeksérelem peres úton érvényesíthető. Gondoljon arra, hogy a baleset óta Ön kénytelen bérautót használni, melynek költségeit a biztosító szintén köteles megtéríteni. A sérüléséből fakadó gyógykezelés költségeiről, az átélt fájdalom és az anyós könnyei pénzben ki nem fejezhető értékéről nem is beszélve.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogász!
Következő problémával fordulok önhöz. A Bécsi úton az Árpád híd felé haladva az Új Udvar végénél van egy fásított háromszög (nem akarom igazán járdaszigetnek hívni, mert annál azért sokkal nagyobb). A munkahelyem itt van, mindig a Bécsi úton szoktam állni, de van, amikor csak ezen a szigeten találok parkolóhelyet. Egyszer munkából hazafelé jövet találtam egy szimpatikus hosszúkás cetlit amit általában azok a még szimpatikusabb fényképezőgépes akciónyugdíjasok szoktak hátrahagyni parkolási büntetés címszó alatt.
Semmilyen tábla nem tiltja a parkolást, nem akadályoztam sem a jármű-, sem a gyalogosforgalmat, és rajtam kívül azon a szigeten rendszeresen, minden nap szokott állni vagy 10-20 másik jármű is. Elképesztően unfair-nek tartom a büntetést, és elvi okokból nem szándékozom kifizetni (bár nem egy nagy összeg). Kérdésem az, hogy van-e valami legális megoldása a tiltakozásnak, vagy viszonozzam a tisztelt hatóság intoleranciáját egy "Mgaba Mbegi Szváziföldről a vendégem volt, ő vezette a kocsimat" dumával?
Segitségét előre is köszönöm, GE
(2001. 06. 20.)
Kedves GE!
Feltéve, hogy nem azért kérdezi így, mert a korábbi válaszok közt olvasta, megemlítem, hogy tanult kollégánk, "Mgaba Mbegi" említése, illetve a "vendégem volt, ő vezette a kocsimat" - duma plágium, tőlem származik. Sőt, ha pontos lakcímet is ír hozzá - mivel talán már említettem, hogy a megoldás tőlem származik - elsőrendű védelmet jelent az Ön számára. Ezt követően egy sör mellett ráérünk a forgalmi szituációt is elemezni, és eldönteni, hogy a másik 10-20 autót feljelentsük-e?
Tisztelettel Autójogász
U.I.: Ha nincs sör, jó a vörösbor is.
Kedves Mándi úr!
A múltkoriban a szokásos dolog történt velem: két korrupt rendőrbe botlottam. A történet röviden a következő: rossz sávba soroltam be kanyarodáshoz, és átléptem a záróvonalat, ráadásul index nélkül. Ezt szúrta ki két 'rendőr', megállítottak, és közölték velem, hogy kapok egy 10 ezer Ft-ról szóló csekket, de mikor meglátták, hogy kezdő vezetői engedélyem van, közölték, hogy bevonják azt, ott rögtön. A vége persze más lett, még az OTP-automatához is elkísértek.
A kérdésem a következő lenne: elvehetik-e a rendőrök a helyszínen a jogosítványt? Van-e különbség kezdő és nem kezdő jogosítvány között a büntetés kiszabásánál?
És még egy: be lehet-e szerezni valamely olyan dokumentumot, szabályzatot, mely tartalmazza, hogy milyen vétség után milyen büntetés jár? Én azt hiszem, mi csak autózunk, a rendőr megállít, annyit, és azt mond, amit akar.
Nagyon szépen köszönöm válaszát,
Oravecz Fruzsina
(2001. 07. 04.)
Kedves Fruzsi!
Ezért nem szabad külföldre járni, mert ugye Magyarországon - figyeljen egyszer oda, mint mond Pintért Sándor - korrupt rendőrök pedig nincsenek. Bár ha arra gondolok, hogy elkísérték az OTP-automatáig, ez mégis Magyarország, mert ilyen előzékeny a "szerv" csak Magyarországon lehet.
De ne féljen semmitől, háromszor veri ezt vissza a Belügyminisztérium Hüvelyk Matyija. (Vagy az inkább Ludas Matyi, esetleg a belső ellenőrzés?)
Egyébként, ha visszatérünk a valóságba, a rendőr a vezetői engedélyt csak ittas vezetés szabálysértésének vagy vétségének elkövetése esetén, illetve a közúti baleset okozása bűncselekmény kivételével (a baleset következménye súlyos testi sérülés) közlekedési bűncselekmény megvalósulásakor veheti el.
A kezdő vezetői engedély csak annyiban tér el az állandó vezetői engedélytől, hogy a vezetői engedély visszavonásával járó szabályszegések a 'kezdő' minősítés meghosszabbításával járnak és ez idő alatt a vezetési jogosultság korlátozott, például a kezdő vezető pótkocsit nem vontathat, motorkerékpáron utast nem szállíthat.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Mándi Sándor úr!
Az alábbi ügyben szeretném a tanácsát kérni.
Kb. 2 hete Egerben, a strand mellet egy kis utcában helyszíni bírságot kaptam.
Ráadásul kettőt, mivel egy baráti társasággal voltunk, 2 autóval, és egymás mögött álltak az autók.
Az utca, először parkolónak indult, majd egy mindkét irányból behajtani tilos, kivéve engedéllyel tábla "zárta" el az utat. Mivel közel s távol nem volt szabad parkolóhely, így behajtottunk. Az úttest menet irány szerinti bal oldalára parkoltuk le az autókat. A többi autó közlekedését, gyalogos közlekedést nem zavartuk, nem akadályoztuk. Mikor este mentünk volna haza, egy tiltott helyen várakozik című cetli figyelt mind a 2 kocsi szélvédőjén, mely szerint 5000 Ft-ra helyszíni bírságolnak, és a csekket az üzembentartó címére postázzák, illetve személyesen is át lehet venni a .... címen.
Az autókkal egy vonalban, a menetirány szerinti jobb oldalon egy kb. 2-3 méter magas 1,5 méter széles bokor áll. A bokor mögött kb. 30 centiméterre egy tábla. A tábla az úttesttel párhuzamosan állt. Azaz, ha menet közben nézem, az élét mutatja. Mikor odaálltunk, akkor még minden valószínűség szerint az úttestre merőlegesen állt a tábla, mert nem vettük észre, ugyanis akkor a bokor takarta. Mivel akárhonnan is nézem, a tábla alig vagy egyáltalán nem látható, sőt a túloldalon van, így büntethetnek-e engem ez alapján?
Sajnos sem fényképezőgép, sem kamera nem volt nálunk, hogy "megörökítsük" a helyzetet.
Illetve, ha egyszer nincs engedélyem, akkor be sem mehetnék oda. Ha mégis bemegyek, akkor nem a behajtás ténye miatt kellene büntetni?
A Megállni tilos tábla az úttest mindkét oldalára vonatkozik?
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: R.G.
U.i.: Tudom, hogy illetlen dolog ilyet kérdezni, de hogyan lehet mérsékelni az ilyen büntetéseket, vagy van-e valamilyen lehetőség rá?
(2001. 06. 24.)
Kedves R.G.!
A büntetés méltányos. Mivel Ön legalább három szabályt szegett meg. A 'Behajtani tilos' tábla ellenére behajtott, az úttest bal oldalára, a forgalommal szembe parkolt és az indián felkészültsége ellenére a bokorban rejtőzködő táblát sem vette észre. Ezért legkevesebb főbelövés jár. Az 5000 Ft. méltányos költség a kegyelemért. Ha mégsem akar fizetni, amit én mélységesen elítélek, 'fogja a nyuszira'. A nyuszi lehetőleg Ny-Európában lakjon (ország, város, utca, házszám). Javaslom, vegye elő a KRESZ-könyvet és rakja a párnája alá, így talán a rég elfelejtett szabályok is felelevenülnek (a felesége párnája is jó, aludjon kényelmetlenül ő) vezetés közben úgyis az asszony szava érvényesül.
Tisztelettel Autójogász
Dr. Mándi Sándor |
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.