Trükk a Velorex blokkal
Van egy 72-es évjáratú Velorex háromkerekűm, amely évek óta szétszedve pihen. Annak idején (1994) teljesen legálisan, tulajdonostól vettem és a nevemre is írattam. Alváz és motorszám is stimmelt. A műszakija lejárt, de nem adtam le a rendszámát a mai napig sem, a kötelezőt is rendszeresen fizetem mintha forgalomban lenne.
Minap meglovasították a hátsó rendszámomat, ahogy illik, újat csináltattam. Néhány nap múlva szembesültem vele, hogy lépten-nyomon megállítanak a rendőrök (van hogy napjában többször!), mert a hátsó rendszámon nincs vizsga-matrica. Persze a forgalmiból kiderül, hogy rendben vannak a papírok, de ha már megállít megnézi a többi okmányt is, néha-néha az indexet, féklámpát.
Meglehetősen unom már a helyzetet, hogy a középső sávból is kiszednek megkülönböztető jelzéssel, így szeretnék beszerezni vizsga-matricát.
Kérdésem: Hol lehet hozzájutni a rendszámra ragasztható vizsga-matricához (a rendőrök ajánlották már, hogy vizsgáztassam le újra - hát kösz). Még 1 év vizsga van a járgányra. Mit tegyek?
Köszönettel, üdvözlettel, vbali
(2001. 06. 26.)
Kedves vbali!
A kérdés az, hogy legális vagy illegális matrica kell, mert ez utóbbit bűnözői körökben könnyedén, sorbanállás nélkül beszerezheti, de ha jogkövető állampolgár - és a "totalcar" olvasói ilyenek - akkor elmegy a lakóhelye szerint illetékes önkormányzathoz - ahol a bűnöző- és sorbanállás-mentes ügyintézést nem garantálom - és a forgalmi engedély alapján 350 Ft-ért igényel egyet. Arra készüljön föl, hogy a rendszámtáblát, bemutatásra magával kell vigye.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Mándi Sándor úr,
Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy Magyarországon élő külföldi állampolgár milyen feltételek mellett adhatja el itt V-rendszámú kocsiját, szintén külföldi részére?
Segítségét köszönöm.
Rácz Zoltán
(2001. 07. 04.)
Kedves Zoltán!
Az egyetlen feltétel, hogy a Vám- és Pénzügyőrség hozzájáruljon a jármű vámelőjegyzett státuszának fenntartásához. Egyébként a járművet le kell vámoltatni. Így viszont bárkinek eladható.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogász!
Egy Zaporozsec forgalmi engedélyben a következő 1991. 11. 19-es bejegyzés olvasható:
"Forgalomból kivonva, rendszámtábla selejtezve."
A rendszám még 2 betű 4 szám típusú volt.
A kérdésem a következő:
Ez végleges forgalomból kivonást, vagy ideiglenes szüneteltetést jelent-e? Amennyiben végleges a forgalomból kivonás, akkor elméletileg lehetséges-e az említett autó lassú járműként való üzembe helyezése?
Köszönettel: Szabó András
(2001. 06. 24.)
Kedves András!
Jól látja. A Zaporozsec - mint traktor - szintén jól hasznosítható, ez a szocialista tervezés erénye, sőt a benne lévő hőtermelő egység miatt akár mint kályha is használható. Ez a bejegyzés akkor született, amikor a forgalomból való végleges kivonás fogalma még nem létezett. Az Ön ügyét azonban nem befolyásolja e kérdés. Akár véglegesen, akár ideiglenesen vonták ki a forgalomból a járművet, az személyautónak és lassú járműnek is ismételten forgalomba helyzhető, a megfelelő műszaki vizsgát követően.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogász!
Van egy 72-es évjáratú Velorex háromkerekűm, amely évek óta szétszedve pihen. Annak idején (1994) teljesen legálisan, tulajdonostól vettem és a nevemre is írattam. Alváz és motorszám is stimmelt. A műszakija lejárt, de nem adtam le a rendszámát a mai napig sem, a kötelezőt is rendszeresen fizetem mintha forgalomban lenne. A motorja teljesen használhatatlannak bizonyult, ezért egy balga pillanatomban a motorblokkot eladtam.
Később egy veteránbörzén sikerült szereznem egy másik motorblokkot, amely teljesen azonos az eredetivel, csak a motorszám nem stimmel. Akitől vettem annak persze nem volt a nevén, így adásvételit sem írtunk, viszont hozzáadta a blokkhoz azt az eredeti forgalmit, ami azé a Velorexé volt, amibe ez a blokk eredetileg be volt építve. Ezt a Velorexet valamikor a 60-as évek végén vonták ki a forgalomból.
Kérdésem: Hogyan lehetne legalizálni a motorcserét?
Köszönettel: Granturismo
(2001. 07. 12.)
Kedves Granturismo!
Ha tényleg fizeti a kötelező biztosítást, akkor "kérdezze meg kezelőorvosát vagy gyógyszerészét", de remélem csak föl akart vágni arra, hogy a biztosítótársaságok Önön gazdagodtak meg. Az eredeti forgalmi engedély és az ehhez kapcsolódó motor már elegendő lenne a motorcsere legalizálásához, ha egy adás-vételi szerződést is tud mellé felmutatni. Ha nem találja az eredeti tulajdonost, próbáljon a fantáziájának keresésére indulni és végiggondolni, hogy a hiányzó okirat hogyan volna pótolható.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Mándi úr,
Mi a teendő, ha egy külföldi állampolgár a rendszeres és igen hosszú utazást megspórolandó, hazánkban kívánja a köztes időszakokban "tárolni" gépjárművét?
Szükséges-e erről a határon távozásakor nyilatkoznia?
Milyen feltételekkel lehetséges a gépjármű honosítása számára, hogy a műszaki vizsgáztatást is itt végezhesse el, ne kelljen emiatt hazavinnie azt?
Köszönettel, Géczi Péter
(2001. 06. 26.)
Kedves Péter
Tudom, hogy a válaszom szigorú, de NEM! A külföldi tulajdoni jármű vámáru, így az csak vámolás után maradhat Magyarországon.
Tisztelettel Autójogász
Dr. Mándi Sándor |
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.