Személy vagy áru a raktérben

2001.08.24. 11:58

A bejegyzett átalakítás oly módon történt, hogy a vezetőfülkét és a rakteret elválasztó falat hátrébb szerelték, majd egy gyári, felhajtható 3 személyes üléssort szereltek be. Kollégáinkat többször igazoltatták rendőrök és megfenyegettek, hogy ha nem szereljük vissza a válaszfalat, leveszik a rendszámot és a furgont kivonják a forgalomból.

Üdvözlöm!

Édesapámtól egy 10 éves autót kapnánk ajándékba (Golf). Azt szeretném tudni, hogy az ajándékozót illetve a kapót milyen adóterhek terhelhetik?

Válaszát várva, tisztelettel
László
(2001. 06. 28.)

Kedves László!

Az autó nem ingatlan, bár néha nehezebb megmozdítani mint 10 m3 földet. Ezért örüljön az ajándéknak. Önt csak a jármű átírásával kapcsolatos költségek (eredetiség ellenőrzés, okmány- és átírási illeték).

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogász!

A minap azt a hírt hallottam, hogy 2001-től amerikai autót csak a Mozaik utcai műszaki bevizsgáló helyen lehet vizsgáztatni.(illetve még Vácon is).
Kérdésem az, hogy valóban igaz-e ez a rémhír, és ha igen lehet-e egy ellen fellépni valamilyen formában. Hiszen mondjuk Szombathelyről felutazni egy vizsgáért nem hiszem, hogy értelmes dolog lenne.

Mielőbbi válaszát remélve
Tisztelettel, Vörös Márton
(2001. 07. 04.)

Kedves Márton!

Ne hallgassa túl gyakran a szomszédokat. Az amerikai autóknál nem azzal van a baj, hogy Budapest- vagy Vác-centrikusak, hanem a fényszóróikkal. Winettou óta az amerikaiak nem ismerik az asszimetriát. Európában az asszimetrikus fényszóró már rég kialakult. Az amerikai autót el kell vinni a műszaki vizsgáztatóhoz, és ezután forgalomba lehet helyezni, de csak két hónapig, mert utána át kell alakítani az európai utakhoz.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogász!

Az öcsémék ez év elején részletre vásároltak egy sötétzöld Skoda Fabiát. Eddig 6000 km-t hajtottak bele, miközben nagyon vigyáznak a család új "ékszerére" (az autó mindig letörülgetve, portalanítva, garázsban tartva stb).
Kb 2 hete fedezték fel, hogy az első kerekeknél a sárvédő ívek (a "függőleges" első oldallemez 1 cm-es "vízszintesre" behajtása a kerekeknél) felületén végig sok apró dudor, hólyagszerű képződmény jelent meg 2-3 mm átmérőig. A nagyobb dudorok közepe már be van roskadva. Az ujjakat az íven végighúzva a kisebb hólyagok olyan érzést keltenek, mint egy erős szőrzetű férfi borostás arca.
A felület ilyen mechanikai elváltozásai az autón máshol (egyenlőre) nem tapasztalhatók, de az első íveken rohamosan sokasodnak.
A panaszra a kereskedő az alábbi megoldásokat javasolta: ők lecsiszolják és lefestik a kerékívet vagy ha ez nem tetszik, akkor az öcsémék cseréljék be a 6000 km-t futott autót egy, az udvaron kb.3/4 éve álló 0 km-es 2000. évi gyártású karcos sárgára, vagy fehérre (azonos fölszereltségűek).
Megjegyzésként: ebben a sötétzöld színben már nem készít a gyár Fabiát, nem mintha a kereskedő akart volna egy ugyanolyat behozatni. Ráadásul a kereskedő a 3. negyedévtől magasabb áron árulja az autókat, és az árkülönbözetet a részletfizetésekben érvényesíteni akarja.
A szervivezető annyit fűzött az ügyhöz, hogy ő már hallott olyanról, mely szerint madárürülék kikezdte egy Mercedes karosszériáját...
Az öcsémék nem fogadták el a "nagyszerű" jótállási szóbeli ajánlatokat, így valószínűleg a márkaképviselet augusztusban úgymond hivatalos vizsgálatra küldi Budapestre az autót.
Kérdések:
Milyen kötelezettségei és milyen jogai vannak az öcsémnek?
Mire kötelezhető a márkakereskedő?
Érvényesíthet-e a kereskedő azonos felszereltségű csereautó esetén áremelést a 3. negyedéves áremelkedésre hivatkozva?
Kötelesek vagyunk-e elfogadni a felajánlott cserét, tekintettel a csereautók fényezésének állapotára és színére? A szín nem tetszik, a fényezés karcos.
Kik lehetnek "hivatalos" vizsgálók?
Jelölhetünk-e ki mi ilyen szakembert? (Félelmünk: a Porsche Hungáriától telefonált egy állítólagos szakértő, aki a problémára látatlanban azt mondta, hogy biztos az öcsémék a hibásak! Gyanítjuk, hogy ez az úr fogja augusztusban a vizsgálatot elvégezni, de a telefonos hozzáállása alapján abszolút nem bízunk benne.)

Válaszát előre is köszönjük.
Tisztelettel:
Ördög Tamás és Ördög Csaba
(2001. 07. 23.)

Kedves Tamás és Csaba!

Az Önök esetében a járművel kapcsolatosan a jótállási idő még nem telt le. Nyilván a csere autó felajánlása is ennek tudható be. Elvileg a márkakereskedő tájékoztatása "korrekt". A hibás árut vagy ki kell javítani, illetve ha a hiba jellege olyan, az értékcsökkenést ki kell fizetni, vagy ha az első kettő nem jó megoldás, az árut ki kell cserélni. Az idő közbeni áremelés nem érintheti a vásárló igényét, a többlet kifizetését legfeljebb akkor lehet kérni, ha a csere darab eltér a korábbi felszereltségtől és értékesebb.
Ha a szakértő véleménye nem elfogadható, akkor saját költségen más szakértő is megbízható. Végső soron igazunkat a bíróság előtt védhetjük meg.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Totalcar!

Kérdésem, hogy a hatályos jogszabályok szerint szabad-e autót vezetni járógipsszel, (bal láb, az alsó lábszáron van műanyag "gipsz").
Köszönettel,
Lánczky Zoltánné
(2001. 06. 26.)

Kedves Asszonyom!

A KRESZ kimondja, hogy vezetni csak vezetésre képes állapotban lehet. Tehát gipszkockával a lábán a vezetésről le kell mondania, és türelmesen várakoznia kell, mert nem tudja működtetni a pedálokat. Automata járműnél, vagy hycomatnál, ahol a bal lábnak nincs funkciója, ez a gipsz nem okoz gondot. Sőt ilyen esetben a fölösleges végtagot akár otthon is hagyhatja.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogász!

A következő ügyben szeretném véleményét kérni:
Cégünk 2000 decemberében vásárolt egy Mazda E2200-as furgont, melyet az előző tulaj átalakíttatott és levizsgáztatott 6 személyes teherautóvá. Az átalakítás oly módon történt, hogy a vezetőfülkét és a rakteret elválasztó falat hátrébb szerelték, majd egy gyári, felhajtható 3 személyes üléssort szereltek be (biztonsági övek, könyöktámasz stb.).
Az autót néha szerettük volna hosszabb tárgyak szállítására használni, ezért a válaszfalat visszaszerelve az eredeti helyére, az üléssort felhajtva használtuk (ekkor az üléssor már a raktérben volt ). Kollégáinkat többször igazoltatták rendőrök és megfenyegettek, hogy ha nem szereljük vissza a válaszfalat, leveszik a rendszámot és az autót kivonják a forgalomból.
Kérdésem, hogy a rendőrök véleménye helytálló-e, azaz valóban nem használhatjuk-e a 6 sz. tehergépkocsit 3 személyesként.
Tisztelettel várom válaszát:
Szendrei Gábor
(2001. 07. 21.)

Kedves Gábor!

Mint általában mindig, a rendőröknek most sincs igaza. Az Ön által elmondott megoldás tökéletesen megfelel a jogszabályoknak. Az ideiglenes átalakításkor három dologra kell odafigyelni: 1. A megoldás ideiglenes legyen, például nem hegesztett; 2. A raktér és az utastér egymástól legyen elválaszva (a rakomány ne veszélyeztesse az utasokat); 3. Ne vigyék túlzásba, a vezetőnek hagyjanak egy ülést.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Doktor Úr!

Remélem sokunknak hasznos lenne ha előzetesen tudná, mit kell ilyenkor tenni, mert én nem tudtam, és most fújhatom.
Szombaton reggel tankoltam tele a Saab-omat (42 liter) egy pesti benzinkúton (M3-as kivezető), majd 5 perc autózás után az autó rendetlenkedni kezdett. Nem akart gyorsulni, "prüszkölt". Előzőleg teljesen jól működött, egy hónapja a komplett átvizsgálás mindent rendben talált. Eszembe sem jutott hogy visszaforduljak, mivel kötött programom volt.
A következő hasonló kúton (77 km) megálltam, leeresztettük a tank teljes tartalmát, majd új benzint raktunk bele (52 liter). A kutas aki segített, "megkóstolta" a benzint, és majd hanyatt esett. Azt mondta, ez valami nagyon elcseszett anyag. Nemsokára az autó érezhetően kiheverte a dolgot, és normálisan kezdett gyorsulni is, bár érezhető volt, hogy valami nincs teljesen rendben.
Kazincbarcika volt a végállomás, ott pár óra állás után újra indulni kellet, de attól kezdve már nem járt rendesen a motor. Olyan érzésem volt, mintha teljesen elállítódott volna minden. Alapjáraton csak "röfög" az autó, gyorsítani csak kínlódva lehet.
A család az autóval ottmaradt, szerelőhöz kell vinni a gépet. Nekem vissza kellett jönni dolgozni.

Kérdés:
Mi a legcélravetetőbb megoldás ilyenkor (hogy a kutas se akarjon megverni)?

Köszönettel,
Benkei Tamás
(2001. 07. 16.)

Kedves Tamás!

A kérdése igen nehéz. Az ilyen "útonálló" benzinkutasok védekeznek a legagresszívebben. A megoldás kettős: 1. Ha a többi autóstársát akarja megvédeni, akkor jelentse be az ügyet a Fogyasztóvédelmi Felügyelőségen és a benzinkút felettes szervénél. Ők megfelelő ellenőrzéssel a rendszeres visszaélést fel tudják tárni. 2. Ha a konkrét kárának megtérítése is cél, az üzemanyagból mintát kellett volna félretenni, ha lehet a mintavétel tényéről tanúkat gyűjteni és az anyagot szakértőnek átadni.
Ha az egyes pontban javasolt vizsgálat elég gyors, akkor a kártérítés alól a benzinkút nem térhet ki (persze nem árt egy számla sem a benzin vásárlásáról).

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogász!

Csak B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezem, van-e lehetőség így forgalmi rendszámmal nem rendelkező autó vontatására?Bővebben:
Természetesen utána érdeklődtem a kérdésnek és már X számú verziót hallottam. Ami biztosnak tűnik: össztömeg felső határ 3500 kg, a vonó jármű súlya nagyobb mint a vontatmány megengedett legnagyobb össztömege, de így még mindig belefér például: egy kisbusz + egy Lada, egy 1500 kg-ra vizsgáztatott tréleren. Ami nem egyértelmű hogy kell-e
nehézpót vezetői, PÁV stb. vizsgát tenni?
Volt aki 750 kg-tól mondta ezt, volt aki a vontatmány tengelyszámához kötötte, volt aki szerint nem kell.
A vontatás természetesen nem üzletszerűen hanem saját autós hobbink miatt zajlik és szeretnénk tiszta mederbe terelni a dolgot mivel a rendőrök általában ugranak a karavánra, de legtöbbször ők sem tudják a "tutit".
Amennyiben van lehetősége bővebb válaszra megkérdezném még, hogy milyen szabályok vonatkoznak a népszerű zsámolyos vontatóeszközökre a "kutyákra"?

Válaszát várva, tisztelettel:
Szarvas Balázs
(2001. 07. 21.)

Kedves Balázs!

A kérdésfeltevése nem jó. Két dolog keveredik. 1. Rendszám nélküli jármű egyáltalán nem vontatható. 2. A B-kategória vontatási lehetősége pedig a következő nem egyszerű szabály. Max. 3500kg összsúlyú járművel max. 750 kg-os könnyű pótkocsi vontatható. Ha a vontatmány több mint 750 kg, akkor a vonójármű és a nehéz pótkocsi együttes súlya nem haladhatja meg a 3500 kg-t és a vontatmány könnyebb kell hogy legyen mint a vonójármű.
A kérdés azért sem egyszerű mert a félig rakott pótkocsi súlyát a rendőr a helyszínen becsüli meg, így az erőteljesen függ az elfogyasztott vodkák számától (persze csak akkor ha nincs az árú mennyiségéről okmány).

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogasz!

A következőt szeretném megkérdezni:
Vállalkozásunk birtokában van egy 2 személyes tehergépkocsira vizsgáztatott VW T2 Transporter Caravelle, melynek "rakterében" 1 gyári és egy beépített ülésen dolgozókat szállítunk. A KRESZ szerint rögzített ülésen ez megtehető. Úgy hallottam viszont, hogy ez év május 01-től ez megváltozott, és csak annyi személy szállítható, amennyi ténylegesen a forgalmiban
szerepel. Kérdésem az lenne, hogy ez valóban így van-e, mert a Totalcar.hu oldalán látható hatályos KRESZ-ben ilyet nem találtam.

Üdvözlettel,
Szabó Csaba
(2001. 07. 21.)

Kedves Csaba!

A válaszom egyértelműen igen. Ez év elején a közlekedési tárca megdöbbentőt cselekedett és hosszú idő óta először észszerű jogszabályt alkotott. Tehát az eddigi gyakorlattal ellentétben, miszerint ideiglenesen plusz üléseket a végtelenségig lehetett beszerelni, az új szabály szerint az üzembentartó döntse el mi a csudát akar. A maximális szállítható személyre vizsgáztassa le a járművet és abból a rakodótér javára engedhet - persze ideiglenesen.

Tisztelettel Autójogász


   Dr. Mándi Sándor

Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszéd autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.