A jogosítvány elvételről, részletesen
Ugyancsak elveheti a vezetői engedélyt, ha azt jogerősen visszavonták, ha gyanú van arra, hogy az hamis vagy meghamisították, ha az orvosi érvényesség több mint 3 hónapja lejárt, illetve ha a járművezetőt az orvosi vagy PÁV vizsgálaton vezetésre alkalmatlannak minősítették.
Használt motorkerékpár behozatalán gondolkodom az EU-ból. Olvastam a használt autók behozatalánál felmerülő költségekről (20% fogyasztási adó + 25% ÁFA), de nem tudom, hogy ugyanez vonatkozik-e a motorkerékpárokra is?
Üdvözlettel:
Székely Sándor
(2001. 08. 15.)
Tisztelt Székely Sándor!
A kérdésre a válasz nem túl bonyolult: igen. Ha kicsit bővebb választ akar, akkor a válaszom a következő: a kérdést alaposan megvizsgáltam, a hatályos jogszabályokra figyelemmel tájékoztatom, hogy a gépjárművekre vonatkozó szabályok a motorkerékpárokra is kiterjednek, tehát igen.
Tisztelettel: Autójogász
Mándi úr!
Ezt írta a mai nap:
Egyébként, ha visszatérünk a valóságba, a rendőr a vezetői engedélyt csak ittas vezetés szabálysértésének vagy vétségének elkövetése esetén, illetve a közúti baleset okozása bűncselekmény kivételével (a baleset következménye súlyos testi sérülés) közlekedési bűncselekmény megvalósulásakor veheti el.
Az a kérdés, hogy akkor közúti baleset okozásánál nem veheti el, de egyéb közlekedési bűncselekmény megvalósulásakor igen?
Mi számít annak? Csak azért kérdem, mert a kedves yard kedves emberei mindenért el akarjak venni a jogosítványt.
A másik kérdés milyen esetben veheti /vetetheti/ le a rendszámot és vonhatja be a forgalmit?
Köszönöm, G
(2001. 08. 16.)
Kedves G!
A "Yard" a vezetői engedélyt az ittas vezetés szabálysértése, illetve bűncselekménye elkövetése esetén, illetve akkor veheti el, ha a járművezető alaposan gyanúsítható segítségnyújtás elmulasztása, közúti veszélyeztetés, járművezetés tiltott átengedése, cserbenhagyás, illetve közúti baleset okozása esetén, ha az maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást, tömegszerencsétlenséget, halált, kettőnél több ember halálát okozza, ergo halálos tömegszerencsétlenségért tehető felelőssé.
Ugyancsak elveheti a vezetői engedélyt, ha azt jogerősen visszavonták, ha gyanú van arra, hogy az hamis vagy meghamisították, ha az orvosi érvényesség több mint 3 hónapja lejárt, illetve ha a járművezetőt az orvosi vagy PÁV vizsgálaton vezetésre alkalmatlannak minősítették. Ez egy kicsit száraz felsorolás, de precíz kérdésre precíz választ illik adni. Egyébiránt a hatalom mindig attól érzi magát erősnek, ha minél súlyosabb szankciókkal fenyegetheti az olyan bajkeverőket, akik elvetemült módon gépjármű vezetésére adják a fejüket. Ebből fakadóan a pénzbírság összege általában mindig a lehetséges háromszorosaként hangzik el, illetve az okmányok elvételével a legkisebb szabálysértés esetén is illik megijeszteni a gyanútlan szabálytalankodót. Ez olyan mint a piaci alku, magasról kell indulni és valahol a középárfolyamon megegyezésre lehet jutni.
A forgalmi engedély és a rendszámtábla tekintetében a helyzet hasonló. A rendszámtábla helyszíni levétele jószerével megszűnt. Ma már a műszaki érvényesítő címke nőgyógyászati beavatkozással, pontosabban kaparással történő eltávolítása a divat. A forgalmi engedély műszaki, illetve bejelentő lapját a rendőr valóban elveheti. A teljesség igénye nélkül pl. ha a járművet engedély nélkül átalakították, a jármű műszaki állapota közvetlen balesetveszéllyel fenyeget, kötelező biztosítás nincs a járműre megkötve, hiányzik a zöldkártya, vagy az több mint 30 napja lejárt, engedély nélküli taxizás, megkülönböztető jelzés jogtalan felszerelése esetén, illetve ha a jármű tulajdonjogában beállott változást az új tulajdonos 15 napon belül nem jelenti be.
Tisztelettel: Autójogász
Tisztelt Mándi Úr!
A biztosító társaságok munkája már sokszor felháborított, de a mostani eset azt hiszem a csúcsok csúcsa. 3 évvel ezelőtt vásároltam egy Daewoo gépjárművet. Mivel a gépkocsit hitelre vettem ezért természetes volt, hogy az eladó előírta hogy CASCO-t kössek a kocsira. Azt már akkor sem értettem, hogy miért csak az AXA-COLONIA lehetett ez a biztosító, de nyilván gazdasági érdekek fűzték a Daewoo-t ehhez a biztosítóhoz. Pár hete levelet küldtem a biztosítónak, hogy szeretném megszűntetni a CASCO-t, ugyanis kifizettem a hitelt, s a továbbiakban nem tartok igényt erre a fajta szolgáltatásra. A válaszon nagyon meglepődtem, ugyanis a PTK. 551 paragrafus 4. bekezdésére hivatkoztak, hogy csak naptári év január 01-el szüntethetem meg a biztosítást. Abban az esetben pedig, ha nem fizetem ki a CASCO-t, a kötelező biztosítás is megszűnik "díj nemfizetés miatt". Én ebben törvénytelenséget sejtek. Ez bizony árukapcsolás. Nem mondhatom fel a CASCO-t amit az ember önkéntes alapon szokott kötni. Nyilvánvalóan én a CASCO-t külső ok miatt (HITEL) kötöttem. Mivel ez az ok megszűnt, ezért akarom felbontani a szerződést. Ha jól tudom ezt hívják érdekmúlásnak, melyre levelemben hivatkoztam is. Vagyis ha esetleg ellopják a kocsimat, akkor is fizetnem kell még a CASCO-t ha a biztosító így akarja?
A biztosítós ügyintéző egyébként még mondott egy érdekeset, ami nagyon megütötte a fülemet, miszerint nekem kombinált biztosításom van. (CASCO és Kötelező egyben) Ilyen tényleg létezik? S az utolsó kérdésem pedig az, hogy mi történik akkor, ha egyszerűen nem veszek tudomást az AXA-COLONIA-ról (azt hiszem ez fog a legkönnyebben menni!), s kötök egy kötelező biztosítást egy másik társaságnál?
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel:
Horváth Endre
(2001. 08. 16.)
Tisztelt Horváth Endre!
Ne reménykedjen. Nem az Ön példája a csúcsok csúcsa. Ismerve a biztosító társaságok képességeit, az Ön példájánál jóval magasabb régiókba fognak szállni. A biztosítási szerződést nem ismerem, így a szerződésszerű magatartás nyilvánvalóan az, amit a biztosító követel. A CASCO és a kötelező biztosítás összekötése szintén elképzelhető, ezért elfogadható üzleti fogás. Az azonban valóban a helyzettel való visszaélésnek tűnik, hogy az év végéig kötelezik a CASCO biztosításra. Ez különösen igaz akkor, ha valaki januárban vásárolt járművet. A jogszabály szerint biztosítót váltani csak év végén lehet. Amennyiben ezt betartanák a biztosító társaságok, akkor Ön a kötelező biztosítás miatt kötve van a AXA-hoz, de megsúgom és ezt ne mondja el senkinek, egyetlen egy biztosító társaság sem tartja be ezt a szabályt, örülnek ha a konkurenciától el tudnak csalni valakit. Ezért az Ön által kigondolt javaslattal szemben nincs ellenvetésem.
Tisztelettel: Autójogász
Kedves Mándi Úr!
Tudom, hogy már többször szó volt a motorcseréről, de esetemben kissé kacifántos az ügy. Vettem egy lejárt műszaki vizsgás motorhibás régi Golfot, amelybe típusazonos motort veszek rendben levő papírokkal. Egyetlen apró szépséghiba, hogy az autó forgalmija a meghibásodása óta valahogy elkeveredett a tulajnál, s egyelőre nem találja. Első kérdésem tehát arra vonatkozik, hogy ki kell-e kérni az eredeti forgalmit az átíratáshoz és az eredetvizsgához, vagy elég az adásvételi szerződés. A másik kérdés, hogy lehet-e úgy
spórolni az eredetvizsgák számával, hogy a beszerelt új motorral mennék az eredetvizsgára, miközben a régi blokkot a csomagtartóban mutatnám be? Esetleg az új motort sem kötelező beszerelve bemutatni? Így nem kellene külön két eredetvizsgát csinálni az átíratáshoz és a motorcseréhez.
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel, Petróczi Attila
(2001. 08. 17.)
Tisztelt Petróczi Attila!
Az Ön ügye nem bonyolult, bár ez lenne a legnehezebb ügyem. Szereltesse be az új motort a járműbe, a régit adja el a MÉH-nek vagy csináljon belőle kutyaólat stb. Az eredetiségvizsgálat elvégzéséhez azonban szükség van a forgalmi engedélyre, mivel a vizsgálat erre is kiterjed. Tehát a volt tulajdonos kérje ki az okmányt az önkormányzati okmányirodától, és ezzel kell az átírási procedúrát elkezdeni. A forgalmi engedély mellett mindig ott legyen az új motor eredetét igazoló okmány (számla, vámpapír, elbontott régi autó forgalmija stb.).
Tisztelettel: Autójogász
Kedves Mándi úr!
Egy külföldi barátunk, aki Magyarországon dolgozott eddig, és haza fog települni, oda akarja nekünk ajándékozni azt a kocsit, amit magával hozott külföldről (Ford Escort '89 1,3-as). Ez mennyi vámot jelentene nekünk, hogyan járjunk el?
Dornacher Kinga
(2001. 08. 17.)
Tisztelt Dornacher Kinga!
A precíz válaszom: fogalmam nincs. Még attól is függ, cégesen vagy magánszemélyként hozza be. A várható költségek: a katalógus szerint meghatározott (magánbehozatal) vagy számlaérték (céges behozatal) 20 százaléka fogyasztási adó, 25 százalék ÁFA, környezetvédelmi díj (20-30 ezer Ft), KPM vizsgálat (20 ezer forint). Tovább növekedhet ez az összeg, ha a járművet nem Európában gyártották, mert akkor kortól, köbcentitől és környezetvédelmi színvonaltól függően vám is terheli. Tehát jól járja körül a kérdést, nehogy többe kerüljön a leves, mint a hús. Ne felejtse ellenőrizni, hogy ez a típus megfelel-e az Euro 2 környezetvédelmi elvárásoknak.
Tisztelettel: Autójogász
Tisztelt Autójogász,
Németországban dolgozom, itt vásárolt, KFF-es listának megfelelő, jelenleg német rendszámmal, biztosítással rendelkező Golfomat szeretném elvámoltatni, Magyarországon forgalomba helyezni.
A különböző adókat rögtön a határon kell majd készpénzben megfizetnem? Kivihetem-e a már vámolás alatt álló autót az országból?
Vagyis visszajöhetek-e vele Németországba, és amikor otthon vagyok, mindig elintézem, amit tudok, így lépésenként "magyarosítanám" az autót.
Köszönöm a választ,
Balázs
(2001. 08. 21.)
Kedves Balázs!
A gépjárművek Ön által elképzelt "magyarosítása" nem felel meg a hatóságok elvárásának. A magyarországi honosítás egyúttal a németországi "elbocsátást" feltételezi. Ennek megfelelően a német rendszám már nem, a magyar pedig még nem jogosít közlekedésre. Tehát béküljön meg a gondolattal, hogy rászánja a jármű honosítására azt az egy hónapot, ami ma a vámolás időtartamaként tapasztalható. Ezt követően eredetvizsgálat és forgalomba helyezés sikeres teljesítésével magyar rendszámmal közlekedhet.
A vám és adóterheket nem a határon kell kifizetni, legalábbis ha minden rendben van a kocsi körül. Ennek költségeit a vámeljárás befejezéseként kell teljesíteni.
Tisztelettel: Autójogász
(Az országba belépésnél a vámosok hasra ütve felbecsülik az autót, ez az összeg még nem a végleges, de erre kell a speditőrcégnél felelősségvállalást váltani, és náluk a kiszámolt terhektől függően kauciót is hátra kell hagyni. Pénzbe kerül az E rendszám, és a kötelező biztosítás, vagyis elkel a pénzmag a határon. A szerk.)
Tisztelt ügyvéd úr!
Évek óta Németországban dolgozó magyar állampolgár vagyok. Adót, biztosítási- és nyugdíjjárulékot itt fizetek. Használt autót szándékozom vásárolni és ennek adóját, biztosítását is itt fogom fizetni.
Kérdésem a következő:
Használhatom-e majd német rendszámú autómat Magyarországon illetve esetleg más országban, a német munkáltatóm által hivatalosan igazolt-e előreláthatólag 2x45 napos - szabadságom idején. Érvényes-e Magyarországon is az itt kifizetett éves biztosítás vagy pedig ennek érvényesítésére egyéb intézkedéseket kell-e tennem?
Válaszát elore is tisztelettel köszönve:
Orbán János
(2001. 08. 21.)
Tisztelt Orbán János!
Természetesen igen. Amikor a határátlépésre jelentkezik, be kell mutatni a vámszerv munkatársának a külföldi munkavállalásról szóló hivatalos igazolást, és gépjármű útlevelet kell kérni. Ennek birtokában a szabadság ideje alatt Magyarországon szabadon közlekedhet.
Tisztelettel: Autójogász
Dr. Mándi Sándor |
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.