Bukás az eredetvizsgálaton

2001.10.16. 10:41

Két hét múlva a vevő jelentkezett, hogy az eredetvizsgán az autó nem ment át, mivel úgy találták hogy a tűzfal, amely tartalmazza az alvázszámot, ki lett cserelve. A vevő szeretné semmissé tekinteni a szerződést (érthető okokból) és visszakapni a pénzét. Én viszont mar beforgattam ezt a pénzt egy új autóba.

Tisztelt Mándi Úr!

Korábbi válaszából idéznék:
A jogszabály lehetővé teszi több üzemben tartó nyilvántartásba vételét, de az valós indokokon kell alapuljon, ilyen például, ha egy járművel ketten taxiznak. Ehhez kérelmet kell a hatósághoz benyújtani (okmányiroda), melyre 1500 Ft illetékbélyeget kell ragasztani. A súlyadót és a kötelező biztosítást az az üzembentartó fizetheti, aki a forgalmi engedélyben a "kiemelt" helyen szerepel.
Kérdésem a következő volna:
Szüleimmel felváltva használnánk a gépkocsit, mivel nekik inkább a tavaszi hónapokban volna szükség a kocsira (persze ők nem pestiek), ráadásul az ő pénzük is benne van. Ez elég indok-e arra, hogy ők legyenek a kiemelt üzembentartók?

Köszönettel: Zinger László
(2001. 08. 28.)

Kedves László!

A kérdés több megoldásos. Ha ragaszkodik a több üzembentartó nyilvántartásba való vételéhez , az Ön által felsorolt érvek - bár rendkívül ritkák - elegendőek ahhoz, hogy két üzembentartó is nyilvántartásba kerüljön. Egyszerűbb megoldás, ha két tanúval ellenjegyezve a jármű tulajdonosa engedélyezi a kocsi tartós használatba vételét. És bárki nevére is érkezzen a csekk, azt a tényleges használó is befizetheti. Ez így olcsóbb.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Autójogász!

Mar biztosan volt ilyen kérdés, de ez most velem történt meg, és nagyon fontos lenne a válasza.
A történet 5 évvel ezelőtt kezdődött, amikor belföldi magánszemélytől vásároltam egy autót. Az autó átvételekor leellenőriztük az alvázszámot és a motorszámot, melyeket az adásvételi szerződésben is feltüntettünk. Most 5 év után az autót eladtam, a vevővel megkötöttük a szerződést (szinten feltüntetve az alváz- és motorszámot), a vevő kifizette és elvitte az autót, vállalva az eredetvizsgálat procedúráját és költségét. Két hét múlva jelentkezett, hogy az eredetvizsgán az autó nem ment át, mivel úgy találták hogy a tűzfal, amely tartalmazza az alvázszámot, ki lett cserelve. A vevő szeretné semmissé tekinteni a szerződést (érthető okokból) és visszakapni a pénzét. Én viszont mar beforgattam ezt a pénzt egy új autóba. Teljesen jóhiszeműen adtam el a régi autót neki, és bizonyítani tudom hogy 5 evvel ezelőtt ugyanezekkel a papírokkal és számokkal vásároltam az autót.
Kérdésem, hogy ilyen esetben mi a teendő?

Köszönettel: István
(2001. 08. 29.)

Kedves István!

A helyzet valóban nem egyszerű mivel a vevő okkal áll el a szerződéstől. Javaslom a vételár visszafizetését, és a jármű korábbi tulajdonosával szemben hasonló eljárás kezdeményezését, ha kell bírósági úton.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Autójogász!

Tavaly vásároltunk részletre egy gépkocsit egy hivatalos márkaképviselettől. Mivel azóta "szert tettünk" szolgálati gépkocsira, saját autóra nincs szükségünk, szeretnénk vagy a képviseletnek vagy harmadik személynek eladni a kocsit. Sajnos a képviselettől meglehetősen zűrzavaros megoldásokat kaptunk az ügyben, arról pedig, hogyan lehet harmadik személynek az autót eladni (tartozás átvállalásával) eddig nem kaptunk kielégítő magyarázatot.
Kérném ez ügyben segítségét.

Köszönettel, Kővári Róbert
(2001. 08. 29.)

Kedves Róbert!

Irigylem. Én is szeretnék "szert tenni" egy szolgálati járgányra. A márkakereskedők impotenciáját pedig csodálom. Az Ön által igényelt jogügylet egyike a leghétköznapibbnak. Csak osztani és szorozni kell, szerződésbe kell foglalni, és a dolog megy magától. Ha mégse, a márkakereskedő forduljon kezelő orvosához, vagy gyógyszerészéhez. Vagy Ön másik kereskedőhöz.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogász!

1 hete lejárt műszakival közlekedtem, amikor pechemre igazoltattak, s az igazoltató rendőr bevonta a forgalmi engedélyt. Utána ismerőseimtől olyan információkat kaptam, a műszaki lejáratát 30 napos türelmi idő kellene kövesse, igaz ez? S ha nem, milyen bírságra számítsak?

Tisztelettel,
B. Csaba
(2001. 08. 29.)

Kedves Csaba!

Az Ön által elkövetett cselekményért minimum főbelövés jár. Az persze hülyeség, amit Önnek a 30 napról meséltek. Ez csak mese a taknyos kísértetről. A valóságban a lejárt műszakival, ha van műszaki vizsgára behívó lapja, ez egy hónapig jogosít a jármű használatára az utolsó naptól számítva. Ha a műszaki érvényesség több mint egy hónapja lejárt, akkor a műszaki vizsgáról szóló behívó csak a vizsga napján jogosít a vezetésre. A jármű kivonásán kívül külön büntetést csak akkor kap, ha a rendőr szabálysértési feljelentést is tesz. Ez esetben a birság tíz-húszezer forint.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Mándi Úr!

2000 szeptemberében Balatonfüreden gyorshajtásért megállítottak. A jegyzőkönyet 'Nem ismerem el' szöveg aláhúzásával aláírtam. 2001. augusztusában a lakhely szerint illetékes önkormányzat beidézett ebben az ügyben, melyen nem tudtam megjelenni, s telefonos tájékoztatásuk szerint feltehetőleg a feljelentést vették alapul.
Mind a mai napig ezen idézésen kívül - amit nem én, hanem a feleségem vett át - semmiféle értesítés nem jutott el hozzánk. Nem évült ez el? Mi minősül eljárás megindításának, mármint a szabálysértési folyamat elévülése szempontjából (amiről Ön már írt, de más vonatkozásban). Mi a mozgásterem?

Üdvözlettel és köszönettel: Gy. Ferenc
(2001. 08. 29.)

Kedves Ferenc!

Az Ön mozgástere faltól- falig tart, mint a padlószőnyeg. De ne keseredjen el! A hatóság mozgástere sem nagyobb. Hat hónap az a rendőrök számára is annyi, még ha nehéz is kiszámítani. Az elévülést bármely eljárási cselekmény megszakítja. Ilyen például az idézés kibocsátása, vagy a határozat meghozatala. Van egy gyanúm, hogy az önkormányzat szerepe a vezetői engedély bevonása. Tehát, ha a megkeresés innen származik, az jogerős vezetői engedély visszavonásról szól. HA ez így van, keressen meg, még így sincs veszve semmi.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Hölgyem/Uram!

Azzal a kérdéssel fordulnék önökhöz, hogy külföldről behozott motornak milyen feltételeknek kell megfelelnie? Illetve, hogy milyen vámszabályok (gondolok itt arra, hogy milyen összegeket kell fizetnem) vannak életben. A motor úgy 6-10 éves lenne kb. Válaszukat előre is köszönöm.

Üdvözlettel:
Tóth Csaba
(2001. 08. 29.)

Kedves Csaba!

Lehet, hogy egészen hülye vagyok, de a motor szó számomra nem egyértelmű. Úgy gondolom, hogy nem egy jármű motorjáról, hanem motorkerékpárról beszél. Ez esetben az Ön által megvásárolt jármű meg kell hogy feleljen az EU előírásoknak. Ezt követően, ha a járművet Európában gyártották, az értéke alapján csak a 20%-os forgalmiadót, a 25%-os ÁFÁ-t és a környezetvédelmi díjat kell kipengetni.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogász!

Másfél évvel ezelőtt eladott autómra az önkormányzat a mai napig küldi a súlyadó fizetésére való felszólításokat. Többször beszéltem velük telefonon, adásvételi másolatot küldtem levélben, de még nem hagytak fel a zaklatással, látszólag semmi nem változott az ügyben. Időm nincs arra, hogy személyesen bemenjek, ráadásul az adásvételi szerződést se találom már. Az autó tudomásom szerint a rendőrségnél át van íratva. (Az autó vásárlását sem jelentettem be az önkormányzatnál, azt mégis megtudták a rendőrségtől, akkor az eladást miért nem sikerül tudomásul venniük?)
Ha nem tudom előkeríteni a szerződést, mivel tudom bizonyítani, hogy nem az enyém az autó? Egyáltalán nekem kell bizonyítanom, hogy nincs ilyen autóm?

Üdvözlettel, Tóth Árpád
(2001. 08. 30.)

Kedves Árpád!

Az önkormányzatnál ott ül Gizike, akinek saját "megbízható" nyilvántartása (karton) van az adóköteles járművekről. Ebben megtalálható öregapám lovaskocsija is. Ez szép, hagyománytisztelő szokás. Nyilván a helyi hatalom így próbál a lakossággal kapcsolatot teremteni. Néhány idézés, néhány baráti szó, és máris jó a légkör a kerületben.
Ha a jármű új tulajdonosa már átíratta azt a nevére, a helyzet egyszerű. 1500 Ft fejében az önkormányzat (t.i. okmányiroda) saját maga felé kiad egy igazolást a tulajdonváltozásról, és a dolog felejthető. (Az illeték adomány a politikusok oltárán.)
Ha, a jármű még nincs átíratva, mivel az új tulajdonos egy dög, akkor "papíron" még Ön a tulajdonos, tehát kérheti a jármű forgalomból történő végleges kivonását. Ezzel megszűnik az adókötelezettsége, és a mulasztó 20-30 ezer Ft-os többletkiadással számolhat.

Tisztelettel: Autójogász


Tisztelt Autójogász!

Nemrég 2001.08.21-i cikkében olvastam alábbiakat:
A biztosító legjobb ismereteim szerint a teljes kár összegét ki kell, hogy fizesse. Erről az a számla tanúskodik, amit a javítást végző ad. Ez pedig keményen ÁFÁ-s."
Ez azt is jelenti, hogy azoknak, akik ÁFA körbe tartoznak (cégek), döntésük szerint lehet visszaigényelni később az ÁFÁ-t, vagy kifizettetni a biztosítóval? Ugyanis több CASCO-s káresetünk után a teljes ÁFA összeget mindig kötelező volt befizetni az autó megkapásához, amit majd év végén (talán) visszaigényelhetünk.
Kérem ezzel kapcsolatban írjon pár sort, hogy oszoljon a homály.

Lenne még egy kérdésem. Mélyen tisztelt külföldi partnerünk, Mbhala Kwadzima Nigériából külföldön is figyelmen kívül hagyhatja a bírságcédulákat? Mi a helyzet a külföldi parkolási bírsággal magyar autó és magyar tulajdonos esetén?

Válaszát köszönöm:
Gábor
(2001. 08. 30.)

Kedves Gábor!

Aki nem tud arabusul , ne beszéljen arabusul! EZ a csapda az én csapdám. Már az előző válasznál is húztam fülem farkam, mert a kérdés gazdasági, és nem jogi. Velem a józan ész - két fröccs után elég bátor dolog ezt a kifejezést használni - mondatja a következőket:
A biztosító tevékenysége a bennünket ért kár megtérítésére irányul. Ezért olyan összeget kell, hogy teljesitsen amely "betakarja" a minket ért kárt.
Ez lehet a jármű javítási költsége - szőröstül-bőröstül-Áfástul -,de lehet - totálkár esetén - a jármű értéke is. Ehhez képest, hogy a könyvelők, hogyan bűvészkednek a befolyt összeggel, halvány segéd fogalmam sincs. Büntetésből ígérem, hogy tájékozódom.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Mándi Úr!
Kérem tanácsát az alábbi ügyben:
Feleségem ez év július 25-én 18h 15'-kor Budapest felé ment egy Suzukival.

Az M3-as gödöllői kapuja előtt egy Mercedes típusú kocsi elévágott, majd besorolt a kapuhoz. A feleségem utána állt be a sorba. A kapunál éppen lévő gépkocsi vezetője a kártyáját elejtette, ezért az előzőleg is siető Mercedes hátratolatott és a vonóhorgával összetörte a Suzukink lökhárítóját.
Ez a káreset.
A kálvária ezután kezdődött. A károkozó felelősségét elismerte és szabályos kárbejelentőt töltöttünk ki a Közlekedési Biztosító egyesület felé, amit augusztus 1.-én faxon megküldtem a károkozó felelősség biztosítójának a Közlekedési Biztosító Egyesületnek.
A károkozó biztosítója a kárt szemlézésre Lovász és Tsa. Gépjárműszakértő Kft.-nek (7627 Pécs Bittner A. u. 4.) adta ki. A Lovász és Tsa. Kft.által megbízott kárszakértő a gépjárművet 2001. augusztus 7-én megtekintette és felvette a kárfelvételi jegyzőkönyvet.
Többszöri telefonsürgetés után Lovász és Tsa. részéről Lovász úr a mai napon feleségemet telefonon arról értesítette, hogy a biztosító igazságügyi szakértője a kárigényemet elutasítja, mert biztosítási csalást akarok elkövetni, illetve szerinte ráfutásos baleset történt. Erről írásos értesítést még nem kaptunk, de mélyen felháborít, az egész eljárás és hogy a biztosítótól még semmilyen értesítést nem kaptunk, a káresemény ipari kamerás videofelvételét pedig csak 30 napig őrzik.
Kérem tanácsát, mit tegyek a továbbiakban.
Üdvözlettel, Pecznik Pál
(2001. 10. 12.)

Kedves Pál!

Én hiszek Önnek, de nem vagyok biztosító társaság. A biztosítók filozófiája, hogy mindenki rajtuk akar pénzt keresni, pedig ez fordítva igaz. A biztosító által felkért szakértő véleményét nem köteles elfogadni. Javaslom az ügyben járatos ügyvéd megkeresését, és új szakértő felkérését az ügyben.

Tisztelettel Autójogász


Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszéd autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.