Meghibásodás felelősének megállapítása
Üdvözlöm!
Kérdésem felvetése előtt hadd foglaljam röviden össze a történetet.
Rendelkezem egy 2006-os Skoda Octavia RS (2.0 TFSI benzines turbó) autóval. Mintegy egy hete nagyon különös zajt hallok a motortérből, ezért tegnap szakszervizbe vittem (esedékes volt a rendszeres szerviz is). A szervizben megállapították, hogy az egyik motorblokk tartó csavar nem tart, mert a motorblokkról letört a felfogató darab (a letört darabot a motor alsó fedőlemeze felfogta, így az megvan). A csavarhoz legutóbb 2009 áprilisában nyúltak, egy másik márkaszervizben, amikor is kicserélték a vezérműszíjat.
A szerviz megállapítása szerint a csavart nem megfelelően húzták meg, ez okozhatta a problémát. Ezt írásba is adták. Ezután felvették a kapcsolatot a felelős márkaszervizzel, akik eleinte kedvesen viselkedtek, átszállították az autót, majd közölték, hogy ez szerintük mégsem az ő felelősségük. Erre magyarázatként arra hivatkoznak, hogy ha ők nem megfelelően csavarták volna be a csavart, már rég jelentkezett volna a hiba. Megjegyzem, hogy az adott részen összesen 3 tartócsavar van. Véleményem szerint a probléma szép lassan alakult ki, és a múlt héten ért el arra a szintre, hogy a maradék 2 csavar már nem tartott elég erősen, ezért a korábban a nem megfelelő meghúzás miatt már túlzott igénybevételnek kitett harmadik tartó darab letört.
Mit javasol, miként célszerű eljárni ebben az ügyben?
Elsődleges célom, hogy a károkozó saját költségen kijavítsa a hibát. Sajnos az értékcsökkenést nem tudom, miként lehetséges elszámolni, de ez már csak másodlagos kérdés.
Várom válaszát, teljesen tanácstalan vagyok ez ügyben!
Üdvözlettel:
egy pórul járt autós
Tisztelt Levélíró!
Annak eldöntése, hogy valóban a nem megfelelő meghúzás okozta-e a hibát, szakértői kérdés. Mindenképpen bizakodásra ad okot, hogy a második márkaszerviz írásba adta, hogy a hiba oka a csavar nem megfelelő rögzítése volt, azaz kell lennie olyan műszaki körülménynek, amire ezt a véleményét alapozta. Ha az első szervizzel nem sikerül egyezségre jutnia, marad a peres út, Ön kártérítési igénnyel léphet fel. Ez esetben Önnek kell bizonyítania, hogy az első szerviz nem megfelelően húzta meg a csavart, és azt is, hogy a hiba (azaz a felfogató darab kitörése) emiatt következett be.
Ehhez nélkülözhetetlen, hogy megfelelő dokumentációval rendelkezzen (fotók a kitört csavarról és környezetéről, a második szerviz írásos véleménye, számlák az első szerviztől miszerint 2009. áprilisában valóban ott járt az autó, és olyan munkálatokat végeztek, amelynek során hozzá kellett nyúlni ahhoz a bizonyos csavarhoz), hiszen az ügyben eljáró, bírság által kirendelt szakértő az autó jelenlegi állapotának viszgálata mellett, ezekből fog tudni dolgozni.
Tisztelettel, dr. Horváth Bence