Szavatossági igény
Amennyiben az Autójogász rovatban megjelenő cikkekhez tanácsot, szakvéleményt adó jogászok közül lehetőség van valakinek az elérhetőségét megkapni, kérem küldjék meg azt e-mail címemre. Az egyik hazai márkaképviselettől vásárolt autónk meghibásodása során olyan kár keletkezett a motorban, melynek javítása igen magas összeget emésztett fel. Az importőr - az egyik prémium márkáról van szó - a meghibásodás okát kiváltó alkatrész cseréjét szavatosságon belül, térítésmentesen biztosította, azonban az okozott kár nagy részét kitevő javítást már nem. Nem rendeltetésszerű használatra hivatkoztak, holott a mighibásodás észlelésekor felhívott assistance ügyfélszolgálat elmondása alapján jártunk el. Egy millió forint feletti kárigényt szeretnénk érvényesíteni peres úton, mert egyéb megkereséseinkre az importőr nem is válaszolt. Jogászunk sajnos járatlan járműipari szavatossági igények terén.
Köszönettel, dr. S. L.
Tisztelt Levélíró!
A tisztán látáshoz szükségesek még további információk is, pl hogy hány éves az autó, újonnan vették-e, vállalt-e a kereskedő extra jótállást, mi hibásodott meg és az milyen további károkat okozott, a hiba észlelését követően mikor hívták az assistance szolgáltatást, azt követően meddig használták az autót, bizonyítható-e valahogy az assistance szolgálat által adott utasítás, stb.
Az a tény, hogy az importőr a hiba okát kiváltó alkatrészt szavatosság körében cserélte, mindenképpen bíztató körülmény, ugyanis ezzel a hibás teljesítést elismerte, a hibás teljesítés pedig a vele okozati összefüggésben álló kár megtérítésének kötelezettségét önmagában megalapozza. Így Önnnek azt kell bizonyítania, hogy azok a bizonyos további károk az imortőr által cserélt alkatrész meghibásodása miatt keletkeztek. Ez általában szakértői kérdés. Egy példa: ha szavatossági időn belül elromlik a vízpumpa, és a motor bizonyíthatóan kizárólag e emiatt melegszik túl és károsodik, akkor a kereskedőnek nem csak a vízpumpát kell cserélnie, hanem a motort is javítania/cserélni kell. Ha az importőr arra hivatkozik, hogy Ön nem rendeltetésszerűen használta az autót, akkor ezt a körülményt neki kell bizonyítania, amit megnehezíthet, hogy Ön az assistance szolgálat útmutatása alapján járt el.
Tisztelettel,
dr. Horváth Bence