Elállhatok-e a vásárlástól
Tisztelt Autójogász!
Áprilisban, a 17. héten rendeltem egy Golf 7-t. Rendeltem hozzá egy komfort csomagot, illetve egy elektromosan behajló külső tükröt. Az ügyintéző a tükröt elfelejtette felvinni az alap rendelések közé, de az utolsó oldalon az egyéb pontban ezt feltüntette mondván, hogy így is rendben van. A szállítást a Volkswagen 10-16 hétre vállalta a szerződésben, amit augusztusban kellett volna teljesíteni. A megrendelést követő 14. héten azt a választ kaptam, hogy az autót a gyártó telephelyén jégkár érte, és újragyártják. Az újragyártott autó megérkezett a 39. héten, de "kifelejtették" az elektromos külső tükröket. Az egyéb, menet közben kialakult véleményem, és történések miatt a bizalmam teljesen szertefoszlott a kereskedővel szemben.
Emiatt a kérdésem az lenne, hogy milyen lehetőségeim vannak. Köteles vagyok-e átvenni az autót? Kérhetek-e újat, amiben minden benne van? Utólagos beépítésre a kereskedő szerint nincs lehetőség, és azzal nem is szívesen élnék. Kérhetek-e "kártérítést" az elmaradt extra felszerelés miatt? Vagy akár elállhatok-e a vásárlástól következmények nélkül?
Köszönettel: Tibor
Kedves Tibor!
Az adásvételi szerződéstől elállhat a teljesítéshez fűződő érdek megszűnésének bizonyítása nélkül, amennyiben a szerződést meghatározott időpontban kellett volna teljesíteni. Az érdekmúlásra a jégkár miatti késedelem miatt hivatkozhat, feltéve, ha a szerződés teljesítésre vonatkozó határidőt a 14. héten nem módosították közös megegyezéssel. A hiányos felszereltség miatt kellékszavatossági alapon árleszállítást követelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. Vita esetén annak a kérdésnek az eldöntése, hogy az elektromos külső tükrök hiánya jelentős vagy jelentéktelen hibának minősül, a bíróságra tartozik. Véleményem szerint a szerződésben rögzített elektromos külső tükrök hiánya egyedi rendelésre gyártott gépkocsi esetében kellő alapot szolgáltat arra, hogy a szerződéstől elálljon.
Tisztelettel: Autójogász dr. Lenkei Balázs