Életkorból eredő kockázat
Tisztelt Autójogász Úr!
Az lenne a kérdésem, hogyha eladtam egy 20 éves autót és az már sajnos az első héten meghibásodott a vevőnél, abban az esetben jogos lehet a panasza, hogy fizessem meg a keletkezett hiba árát?
Egyébként egy Citroen Xm-ről van szó és a toronyszilentje hibásodott meg, sajnos még a motorháztetőt is kicsapta. Ez egy típushiba ennél az autónál. Szerintem a hibás teljesítés, szavatosságot arra az esetre találták ki, ha olyan probléma merül fel a vásárlás után, mint például, hogy kiderül, hogy egy autó nem menne át a műszaki vizsgán. A válaszát előre is köszönöm szépen!
Üdvüzlettel: Zsolt
Kedves Zsolt!
Kérdésére egyértelmű válasz, csak az eset összes körülményének részletes ismeretét követően adható. A hibás teljesítés során az eladó felelőssége sok mindentől függ.
A Ptk. azt mondja, hogy "a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett." [...] A kötelezett köteles megtéríteni a jogosultnak a hibás teljesítésből eredő kárát, kivéve, ha a hibás teljesítést kimenti.
A hibás teljesítés és az abból eredő kár megtérítése két külön dologként is kezelhető. Az ön esetében első kérdésként azt kell eldönteni, hogy szó van-e egyáltalán hibás teljesítésről. Amennyiben ugyanis ez a hiba pl. szemrevételezéssel, vagy egy esetleges kipróbálás során felismerhető volt, (figyelemmel a 20 éves élettartamra, illetve arra, hogy típushibáról van szó) akkor lehet hivatkozni az előbb idézett Ptk. szabály második mondatára és ez alapján nem állapítható meg a hibás teljesítés.
Ha a hibás teljesítés megállapítható Önnél, akkor a következő kérdés, hogy felel-e az ebből eredő károkért. Itt alapvetően azt kell vizsgálni, hogy milyen volt a károsult (vevő) magatartása a vásárlást követően. Rendeltetésszerűen használta-e az autót? Figyelembe vette-e az életkorából eredő kockázatokat? Volt-e bármilyen előjele a hibának, amit esetleg a vevő figyelmen kívül hagyott és emiatt nagyobb kár keletkezett. Ilyen és hasonló kérdések megválaszolása mentén dönthető el az Ön felelőssége, mind a hibás teljesítés, mind pedig az abból eredő kár megtérítésének kérdésével kapcsolatban.
Üdvözlettel dr. Erdey Péter