Ki a hibás, ha rossz az alkatrész?
Tisztelt Autójogász,
Nem velem történt az eset, hanem a barátnőm édesapjával, akinek van egy autószerelő műhelye, és mesélt egy érdekes történetet. Amiben én egyből arra gondoltam, hogy az ügyfél a hibás, de nem vagyok benne biztos, ezért szeretném megkérdezni önt, hogy tisztán lássak.
Történet: az ügyfél, aki egy Renault típusú autót vitt a szerelőműhelybe vezérléscserére. Ő vitte hozzá az alkatrészt is. A szerelő kicserélte a szíjat, elmondása szerint minden rendben volt, minden jelen volt. Viszont az indításnál egy nagy csattanás, és a motor megállt. Levették a szíjat, összehasonlították a régivel, és kiderült hogy kettő vagy három foggal (nem emlékszem pontosan) kevesebb van az újon mint a régin. Szóval az ügyfél rossz alkatrészt hozott.
Én úgy tudom, és a barátnőm édesapja is azt mondja, hogy ilyen helyzetben a szerelőműhely a hozott alkatrészét felelősséget nem vállal, csak amit ők adnak. Az ügyfél azt állítja, hogy kötelesek lettek volna átvizsgálni, hogy jó-e az alkatrész és bíróságra akarnak menni. Ebben a helyzetben kinek van igaza?
Előre is köszönöm a válaszát, Üdvözlettel: Csaba
Kedves Csaba!
A barátnője édesapjának igaza van. Az ügyfél által hozott alkatrészért nem felel. Ez egy tipikus vállalkozási szerződés, ahol főszabály szerint a vállalkozónak jelen esetben autószerelő műhelynek kellene gondoskodnia az alkatrészek beszerzéséért.
Ha viszont az ügyfél hoz alkatrészt, azonban utóbb kiderül, hogy az hibás volt az ügyfélnek a gyártóval vagy a forgalmazóval szemben kell a szavatossági igényét érvényesítenie, nem pedig autószerelő műhellyel szemben.
A műhely ugyanis a beszerelésért felel, ha az szabályos volt, és nem annak a következménye a hiba akkor a szerviz nem felel. Ha az ügy még is bírósági útra terelődne, elkerülhetetlen lesz igazságügyi szakértő bevonása, de ezt az álláspontot nyugodtan képviselhetik a per során.
Tisztelettel: dr. Erdey Péter www.assisco.hu