Javítgatás garanciában és azon túl
Tisztelt Autójogász!
2015 áprilisában márkakereskedésből vásároltam egy új Nissan személygépjárművet, melyen 3 év gyári garancia van, mely jelenleg is érvényes. A jármű légzsákrendszere 2015 júliusában jelzett először hibát. Ekkor az utas oldali első légzsákot cserélték. A rendszer 2016 júniusában újra hibát jelzett (ekkor a bal oldali függönylégzsák hibáját jelezte a rendszer), kibontották, visszarakták, a jelzés megszűnt. A hibajelzés most 2017 februárjában ismét jelentkezett.
A kérdésem az, hogy ilyen esetben van-e lehetőség végleges javítás kérésére, például a légzsákrendszer cseréjének kérésére, vagy marad a szerviz javítgatása, amivel együtt járhat a hiba újbóli megjelenése. Ebben az esetben mi történik, ha ez a konkrét hiba a garanciaidő lejárta után ismét jelentkezik? Ilyenkor kérhetem a hiba ingyenes javítását, vagy az már az én költségem lesz majd? Ha igen, érdemes-e esetleg garanciát hosszabbítanom (ha jól értem garanciabiztosítást kötnöm), vagy ebben az esetben az sem segít?
Válaszát, segítségét előre is megköszönve: Péter
Kedves Péter!
A Ptk. szerint a kellékszavatosság és a jótállás esetén eltérően kell a határidőket számítani. A jótállásnál az igényérvényesítési határidő jogvesztő, tehát a határidő lejárta után semmilyen feltételekkel nem érvényesíthető.
Természetesen arra lehetőség van, hogy a kereskedéssel közösen a garancia idejét meghosszabbítsák, vagy arra is, hogy ilyen jellegű biztosítást kössön. Természetesen ezek mind pénzbe kerülő megoldások, a döntés az Öné, hogy igénybe veszi-e őket.
Fontos azonban, hogy a beszerelt alkatrészért a gyártó/forgalmazó kellékszavatossággal tartozik a Ptk. alapján, tehát ha a szavatossági időn belül elromlik az alkatrész, akkor a szavatossági jogait érvényesítheti, de ez nem garancia.Annyiban hátrányosabb helyzet, hogy a kellékszavatosság esetén a bizonyítási teher főszabályként Önt terheli, míg garancia (jótállás) esetén nem.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu