A garancia lejárta után van-e garancia?

2020.06.10. 12:52

das header

Tisztelt Autójogász!

2015-ben vásároltam egy 2014-es évjáratú Ford S-Max 2.0 TdcI gépkocsit Powershift automata váltóval, 20 000 km-es futásteljesítménnyel. Ugyan az ügy szempontjából nincs nagy jelentősége, de első tulajdonosa az importőr volt, náluk volt szolgálati autó és egy ott dolgozó ismerősön keresztül vettem meg.

A kötelező szervizeket mindig márkaszervizben végeztettem el és az autóra kiterjesztett 5 éves garancia volt. Az autónak egyetlen problémás eleme van, az automata váltója. Az első problémák 40 000 km körül jelentkeztek, elismerték a hibát és garancia keretén belül javították. Sajnos a megoldás csak átmenetinek bizonyult és kb. 60 000 km-nél ismét előjött ugyanaz a hiba és ismét garancia keretében megjavították. Ekkor már félve vártam a következő 20 000 km elteltét és ez nem volt alaptalan, mert 85 000 km-nél ismét jelentkezett a szokásos hiba és ekkor úgy döntöttek, hogy kicserélik az egész váltót, mert nem tudják, hogy mi okozza a visszatérő hibákat.

Ekkor már közel 5 éves volt az autó és lassan a végéhez közeledett a garancia, így félve attól, hogy esetleg a váltócsere ellenére is visszatérhet a probléma rákérdeztem, hogy az újonnan beépített váltóra milyen garancia vonatkozik és azt a választ kaptam, hogy igazából semmilyen, ha letelik az 5 év, akkor nincs további garancia az autóra, az új váltóra sem. Ez egy elég nyugtalanító helyzet, mert már erősen élt bennem a félelem, hogy ebben az autóban a 20 000 km-es olajcsereperiódussal párhuzamban 20 000 km-enként a váltót is javítani kell. De persze azért optimista voltam. Kb másfél év telt el a váltócsere óta, az autó elmúlt 6 éves és 110 000 km környékén ismét előjött a szokásos hiba. Mivel amúgy is esedékes volt az időszerű karbantartás, ezért kértem a márkaszervizben, hogy végezzenek el egy számítógépes diagnosztikát, ami azt a hibaüzenetet adta, hogy "az adaptív tanulás nincs elvégezve". Azt javasolták, hogy csináltassam ezt meg valamikor, 1-2 órát vesz igénybe. Nem egy horrorisztikus költség, be is vállalnám, de egy sor kérdés felmerül bennem.

A probléma és a tünetek minden alkalommal ugyanazok voltak, így felmerül bennem az a kérdés, hogyha korábban komoly javításokkal tudták megoldani a problémát, akkor most elegendő lenne egy egyszerű "szoftverfrissítés"? Minden javítás alkalmával hibátlan állapotban kaptam vissza az autót, legutóbb is, vagyis biztos, hogy a szükséges szoftveres tanítást is elvégezték rajta, de úgy tűnik, mintha egy idő után azt elfelejtené. A kérdésem lényege: másfél évvel a váltócsere után, van-e lehetőségem garanciát érvényesíteni a váltóra vagy sem.

Válaszát előre is köszönöm

Üdvözlettel

Gábor

Tisztelt Gábor!

A felvázolt helyzet műszaki szempontból nyugtalanító, és úgy vélem, egyáltalán nem fogadható el a szerviznek a hiba megállapítására való képtelensége.

Mindenesetre a jótállásra- és a kellékszavatosságra vonatkozó szabályok lefedik ezt a problémát, méghozzá az ön szempontjából kedvezően.

Arról van szó ugyanis, hogy a Ptk. szavatossági szabályai alapján a dolognak (azaz itt a gépjárműnek) a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére (ami jelen esetben a váltómű) a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik. A 85 ezer Km-nél történt váltócsere jogi hatása tehát egészen konkrétan az lett, hogy a váltómű tekintetében az eredeti (kiterjesztett) jótállási időszak újra kezdődött. Ez természetesen nem vonatkozik a gépjármű egyéb részeire, hanem csakis a kicserélt részekre. Ebből adódóan az újbóli váltómű meghibásodások javítását költségmentesen kell elvégeznie a kötelezettnek.

Valószínűnek tartom, hogy a szerviz álláspontja ettől eltérő, ezért javaslom, hogy a szerviz vezetőjével és a jótállás kötelezettjével egyeztessen az önt megillető törvényi jogosultságról.

Üdvözlettel:

Autójogász 

Az Autójogász nem bíróság, és a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, és lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt, és kérje ki a tanácsát, mert nem szeretnénk, ha egy rosszul értelmezett Autójogász-válasz miatt kellene bíróságra szaladgálnunk.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.