Pattog le a lakk az új Kiánkon

2020.08.16. 14:19

das header

Tisztelt Autójogász,

Cégünk 2019 decemberében 2 db új, teljesen egyforma Kia Sportage-ot vásárolt. Az egyik autón egy hónappal ezelőtt el kezdett lepattogni a lakk kisebb foltokban, helyenként a festés is már lejött.

Küldtünk fotókat és leírtuk a problémát a kereskedésnek, ezt írták vissza: "Jeleztük a magyarországi vezérképviseletnek. Sajnálatos módon a gépkocsi fényezésnek javítása nem vonható a garanciális ügyintézés alá, mivel a látott hibák egyértelműen nem gyártóműi illetve anyagminőségi hibára vezethetők vissza! A készített képek alapján, a fényezésen látható sérülések és hámlások külső környezeti hatások, mint pl. madárürülék és egyéb szerves savak különböző mértékű szennyeződöttségétől keletkeztek."

A két autó 90%-ban ugyanott parkol, egyiken sem állt hetekig madárürülék, s a másiknak semmi baja. Beszéltünk autófényező szakemberrel, aki azt mondta, hogy valóban csinálhat ilyet egy ilyen külső behatás, de egy féléves fényezésben még akkor sem tehetne kárt. Mértünk rétegvastagságot, de nem találtunk eltérést a két autó között.

Ha valóban a mi hibánkból keletkezett volna kár az autóban, nyilván nem lenne garanciális a probléma. De egy 15 ezer km-t futott, féléves autónál hogy lehet, vagy lehet-e egyáltalán bizonyítani, hogy nem a mi hibánkból fakadóan keletkeznek egymás után ezek a lepattogzások?

Köszönettel,

Adrienn

Kedves Adrienn!

Amennyiben külső fizikai, ill. kémiai behatás hatására jelent meg a hiba, akkor valóban nem beszélhetünk a polgári jogból ismert hibás teljesítésről, hiszen a hiba a teljesítés után keletkezett.

Csakhogy az érintett gépjárműre jelenleg még jótállás vonatkozik, ha nem tévedek. Márpedig ennek tartama alatt a jótállás kötelezettjét (és nem Önöket) terheli annak bizonyítása, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.

Ha egyértelműen, írásban elutasították a javításra vonatkozó igényüket, akkor saját költségen fényeztessék újra az adott elemet és ennek összegét érvényesítsék a kötelezettel szemben. Úgy vélem, nem lesz egyszerű a kimentés körében megfelelő bizonyítással élnie. Nem elég annak állítása, hogy szerintük mi okozhatta a hibát, konkrétan az adott gépjármű adott elemére vonatkozóan kell a bizonyításnak megtörténnie.

Üdvözlettel:

Autójogász

Egy, a kérdezőéhez hasonló probléma alaposan körbejárva: A Volkswagen hülyének nézi vásárlóját?

Az Autójogász nem bíróság, és a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, és lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt, és kérje ki a tanácsát, mert nem szeretnénk, ha egy rosszul értelmezett Autójogász-válasz miatt kellene bíróságra szaladgálnunk.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.