Rozsdásodó autó garanciaidőn belül
Tisztelt Autójogász,
azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy mit tehetek akkor, ha az autóm jobb hátsó sárvédőjén kezd megjelenni a rozsda, habár még nincs 10 éves és az átrozsdásodás ellen 12 évet garantál a gyártó?
Az autó nem volt összetörve vagy sérülve, tehát ez nem lehet ok a rozsdára, továbbá az autót rendszeresen takarítom kívül-belül, viszont úgy gondolom, hogy a normál használat alatt a kerékdobba jutott só, sár vagy egyéb szennyeződés nem kellene hogy korróziót okozzon, legalábbis a vállalt 12 év előtt semmiképpen.
Szeretném megakadályozni a rozsda tovább terjedését, de nem tudom, hogy ebben az esetben fordulhatok e a márkaképviselethez a panaszommal, illetve kérhetem e a probléma megoldását a garancia keretében?
Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel,
SzabolcsKedves Szabolcs!
A hosszantartó, a gépjármű karosszéria elemeinek átrozsdásodására vonatkozó jótállás rendszerint a belülről kifelé ható korrózióra vonatkozik. Ha az ön autója esetében nem erről van szó, akkor eleve tárgytalan a jótállás alkalmazása. A sárvédő kifejezetten ki van téve az időjárási viszontagságainak, kőfelverődések és kémiai anyagok sérthetik fel a festést és fényezést. A külső behatások miatt kialakuló, kívülről megjelenő rozsda egyik márka esetében sem képezi jótállás tárgyát.
A másik kérdés, hogy ki a jótállás kötelezettje az ön autója esetében. Ha ez nem egy hazai kereskedés (ami még létezik), elég reménytelen az igényérvényesítés. A márkaimportőrrel ön nem került jogviszonyba, ők nem kötelesek a jótállás alapján helytállni, hacsak ezt nem vállalták kifejezetten.
Tehet egy próbát, de valószínűleg jobban jár, ha az időben felfedezett kezdődő korróziót egy műhelyben szakszerűen kezelteti.
Üdvözlettel:
Autójogász