Tényleg nem szabályos egyszerre két autót előzni?

2020.10.04. 13:02

das header

Tisztelt Autójogász!

Két hónappal ezelőtt munkába tartottam autómmal lakott területen belül. Előttem két

autó haladt, egyszercsak az elöl lévő autó lassított és az út jobb szélére húzódott. A közvetlenül elöttem haladó kocsi nem jelzett előzési szándékot, ekkor én a felező vonalhoz húzódtam, láttam, hogy nem érkezik mögülem illetve szemből másik jármű, így a két autó előzésébe kezdtem. Amikor az elöttem lévő autó mellé értem megpillantottam a jobbra lehúzódott járműt, irényjelzőt nem használt. Majd ekkor hirtelen elkezdett balra bekanyarodni egy házhoz. Ekkorra már mellé értem és nekiütközött az én autóm jobb első sárvédőjének. Ezzel lényegében lelökött az úttestről én pedig nekiütköztem egy villanyoszlopnak. A balesetben szerencsére nem történt személyi sérülés, ugyanakkor az én autóm totálkáros lett.

A helyszínen azt állították a rendőrök, hogy nem lehet egyszerre két autót megelőzni, azt ajánlották, hogy ismerjem el a felelősségemet. A rendőrségi határozat szerint is én vagyok a felelős mert nem győződtem meg az előzés feltételeiről. Voltam azóta meghallgatáson, ahol szintén megerősítették szóban, hogy nem lehet több autót egyszerre megelőzni.

Átlapoztam a KRESZ idevágó részét, az előzés feltételeiről. Ha jól értelmezem akkor az a feltétel nem teljesült az én esetemben, hogy a megelőzendő jármű elé annak zavarása nélkül nem tudtam volna visszatérni, tehát a két autó közé nekem be kellett volna sorolnom. Nekem ez logikátlannak tűnik, mert akkor országúton ha halad elöttem két kombájn, és én nem tudok a kettő közé besorolni, akkor 20 kilométeren keresztül kellene araszolnom mögöttük.

A középen haladó jármű sofőrje megállt, és tanúsította, hogy az elöl haladó jármű sofőrje nem használt irányjelzőt egyik irányba se. Ugyanakkor az általa elhangzottak nem lettek írásba foglalva ott a helyszínen. Véleményem szerint így nem én vagyok a hibás, én használtam az irányjelzőt előzéskor, ha az elöl lévő jármű a felező vonalhoz húzódik és balra indexel akkor nem kezdtem volna meg az előzést, mert láttam volna őt.

Az Ön véleménye szerint ebben az esetben kinek van igaza? Ha valóban én vagyok a felelős, akkor nem megyek tovább az ügyben, de nem érzem azt, hogy én hibáztam volna. Szerintem a másik sofőr súlyosabbat hibázott azzal, hogy nem győződött meg arról, hogy megkezdték e már az ő járművének előzését akár szabályosan akár szabálytalanul. Ugyanakkor a határozatban az ő felelőssége nem kerül elő.

Köszönöm a segítségét!

Üdvözlettel:

Gábor

Kedves Gábor!

Úgy gondolom, hogy ebben az esetben egymástól eltérő lehet az ügynek a szabálysértési és a polgári (kártérítési) megítélése. Arra nem vállalkozok, hogy a szabálysértés vonatkozásában megelőlegezzem a jogerős határozat tartalmát, mindenesetre nem vagyok meggyőződve arról, hogy valóban szabálysértést követett el, illetve ha mégis, az okozati összefüggésben áll a baleset bekövetkezésével.

Ami a kártérítési oldalát illeti az ügynek, legalább kármegosztásra látok lehetőséget, amennyiben a másik részes felet észlelési-cselekvési késedelem terheli. A balra kanyarodásnak is megvannak a maga strikt szabályai és feltételei, a kellő körültekintés elmulasztása kártérítési kötelezettséget teremt.

Üdvözlettel:

Autójogász

Az Autójogász nem bíróság, és a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, és lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt, és kérje ki a tanácsát, mert nem szeretnénk, ha egy rosszul értelmezett Autójogász-válasz miatt kellene bíróságra szaladgálnunk.