Vásárlás utáni reklamáció lehetősége
Tisztelt Autójogász!
2022. októberében kereskedésben vásároltam egy 2010-es évjáratú VW Sharant. Az autó külföldről (Ausztriából) behozott autó volt, amit friss magyarországi műszakival árultak. Az óra akkor 296 ezer km-en állt. Vásárláskor nem nézettem át szakszervizben, mert azt gondoltam, hogy magyarországi forgalomba helyezéskor komolyabb műszaki vizsgán kell átesnie az autónak, így nem lehet olyan gondja az autónak, amit egy átvizsgáláskor észlelni lehet. Próbakör alatt rendben működött az autó, nem vettem észre semmi rendelleneset. A kereskedő sem említett semmilyen hibát a vásárláskor.
Összesen ~3 ezer km-t mentem az autóval, ami alatt hibát nem észleltem, csak azt, hogy a hűtőfolyadékot kell utántölteni, mert a min. értékig csökkent a szint. Majd előjött egy ESP zavar, amivel autóvillamossági szerelőhöz vittem az autót. A szerelőhöz hajtva észrevettem, hogy a fűtés is elromlott. (korábban nem észleltem ezt) Kértem, hogy erre is nézzen rá. Az autóvillamossági szerelő nem javította meg az autót, mert a tesztkör alatt kinyomta a motor a hűtőfolyadékot. Véleménye szerint hengerfejes, ezért nincs fűtés sem és amíg az nincs megjavítva, addig nem érdemes az ESP-vel foglalkozni.
Elvittem egy másik szerelőhöz az autót, ahol kitakarítottak egy vízcsövet (állítólag ez típushiba), hátha az megoldja a problémát és nem kell hengerfej tömítést cserélni. Pár száz km. megtétele után ismét észlelni lehetett a hűtőfolyadék fogyását, valamint a hűtőkör folyamatos "felkeményedését", ami beavatkozás nélkül az utastér fűtés ismételt megszűnéséhez vezetett volna. Szükséges volt egy hengerfej felújítás, ami 2023 májusában lett elvégezve. A felújítás közben kiderült, hogy a turbó is javításra szorul, ami szakműhelyben lett elvégezve. A motor és fűtésproblémák megszűntek. Az ESP probléma továbbra is jelen van. A hengerfej/turbó felújításkor 299 ezer km volt az autóban.
A javításokról eddig nem informáltam a kereskedőt. A kérdésem az lenne, hogy ezek a hibák kimerítik-e a rejtett hiba fogalmát és követelhetek-e ennyi idő és megtett km. után a kereskedőtől kártérítést? Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Olvasó,
elvileg igen, gyakorlatilag az ördög a részletekben rejlik. Egyfelől kereskedéstől vásárolt, így 2 év a szavatossági idő, ebből a vásárlást követő 1 éven belül jelentkezett hibák vonatkozásában a kereskedésnek kell igazolnia, hogy azok az adásvételkor még nem voltak meg.
Idáig egy viszonylag gyakori használt jármű vásárlással kapcsolatos kérdés lenne. A reménybeli egyezség érdekében, illetve más, hasonló cipőben járók kedvéért azonban azt is ki kell emelni, hogy a hibákról mihamarabb kell értesíteni az eladót, ha később vele szemben igényt akarunk érvényesíteni. Első körben ugyanis kijavítást lehet kérni, a mással történő kijavíttatás költsége, mint igény csak ezután jöhetne képbe. Jelen esetben azonban egyáltalán nem lehet ilyen igény, mert fogyasztói szerződésnek minősül, ha magánszemély kereskedéstől vásárolt, és sajnos még nem ment át a köztudatba, hogy ebben az esetben nem javíttathatjuk ki mással a hibákat. Pontosabban igen, de nem ennek költségét, hanem ha az eladó maga nem volt hajlandó rá, akkor második körben árleszállítást kérhetünk. Zsonglőrködés, tudom, de ez a szabály.
Mivel még most is van hiba, amit célszerű a kereskedés felé mihamarabb jelezni, javaslom, hogy egy kalap alatt rendezzék a korábbi javításokra vonatkozó igénnyel együtt.
Az Autójogász nem bíróság, a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért abban az esetben, ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt.
Üdvözlettel: D.A.S. www.das.hu