Javítás árajánlat nélkül, utólagos számlázással
Tisztelt Autójogász!
Egy márkaszervizbe adtam le autómat, amin kiterjesztett garancia van. Az első szervizbe adás tavaly szeptemberben volt, azóta 3-szor járt náluk az autó, mindig csináltak valamit, de az eredeti hiba nem szűnt meg. Legutóbb tartósan ott kellett hagynom az autót, de adtak helyette csereautót, ami pozitív.
Ami nem, hogy arról tájékoztattak, hogy az autót megjavították, összevetik a garanciával az elvégzett munkákat, és ami nem tartozik a hatálya alá aszt kiszámlázzák. El is küldtek egy számlát, ami egy 8 hónappal ezelőtti javítás számlája. Hozzá teszem, hogy az a javítás nem oldotta meg a hibajelenséget.
Több kérdésem van:
- ha leadok egy autót valamilyen hibajelenséggel garanciális javításra, kell-e a szerviznek jeleznie, ha olyan javítást végeznének el az autón, ami nem garancia hatálya alá tartozik?
- ennek a javításnak a költségét ki kell-e fizetnem, ha nem tudtam előzetesen róla, és ebből adódóan meg se rendeltem? (milliós tétel)
- jogszerű-e, hogy a 8 hónappal ezelőtt elvégzett, akkor garanciális javításnak minősített munkát utólag kiszámlázzák?
- ha ezt nem fizetem ki visszatarthatják az autómat?
Köszönettel
Kedves Olvasó!
A legfontosabb körülmény a hozzánk eljuttatott bosszantó esetben az, hogy a márkaszerviz az egyes javításokkor kiadott-e Önnek munkalapot az egyes hibás alkatrészekről és javítandókról? Ez védi az Ön – de az ő – érdekeit is, hiszen ott kellene rögzítésre kerülnie annak, hogy
-milyen állapotban és hibákkal került hozzájuk a jármű
-mikor vették az autót és mikor kezdtek el foglalkozni a javítással.
Garanciális javítás esetén különösen fontos az a szempont ami Önt is aggasztja: ha a garancia érvényesítése során olyan javítás is felmerül, amire az már nem terjed ki, megbízás nélkül nekikezdhet-e a szerviz az egyéb hibák javításához is? Mindenekelőtt ebben a szerződéses jogviszonyban a felek közötti együttműködési- és tájékoztatási kötelezettség megtartása fontos, és jogszabályi kötelezettsége mindkét félnek. Különös jelentőséggel bír ez akkor, ha Ön nem céges járművel, hanem magánszemélyként, tehát fogyasztóként bízta meg a szervizt a munkával (a fogyasztót még speciálisabb és előnyösebb helyzetbe hozza a jog).
A jármű leadásakor Önnel közölték a feltárt hibajelenséget, ami garancia hatálya alá tartozott. A megbízás tehát vélelmezhetően csak erre terjedt ki, ellenkező esetben azt a munkalapon, vagy később a javítás során legalább szóban jeleznie kell a márkaszerviznek Önnek. Új hiba feltárása esetén elvárt a szerviztől a megrendelő értesítése – egyrészt arról, hogy ezen hiba kijavítása feltétlenül szükséges-e az eredeti „fő” hiba orvoslásához, vagy nincsen műszaki összefüggés a két jelenség között. Ezzel együtt másrészt arról is határozniuk kell a feleknek a megbízás kiterjesztése előtt, hogy az újonnan felmerült költség még a garancia alá tartozik-e, vagy már önköltséges kategória. Ennek elmaradása esetén a megbízás keretein túl jár el a márkaszerviz, és a megbízás nélküli ügyvitel szabályai szerint kell eljárnia, ügyelve a gondos-felelősségteljes ügyvitelre, és követelhet költségtérítést az eredeti megbízótól.
Azért is fontos a tájékoztatási kötelezettség teljesítése, mert a megrendelő a szerelés teljesítése során dönthet úgy is, hogy az addig elvégzett munkákat elfogadja, megtéríti, de a gépjárművet visszakéri, mert időközben kapott kedvezőbb árajánlatot/más szakszervizt keres fel inkább stb.
A fenti előkérdés tisztázása után lehet megítélni azt, hogy kiállíthat-e utólagosan – több hónappal később – egy számlát a márkaszerviz? Elméleti akadálya nincsen az időfaktor szempontjából. Amennyiben azonban az adott hiba kijavítása a garancia hatálya alá tartozott, utólag nem kérhető rá javítási költség. Még akkor sem, ha ugyanaz a hiba kiújult pár hónapon belül, és időközben a garancia időtartama már letelt. A javítással ugyanis újraindul az adott alkatrészre- és hibára a garanciaidő.
Amennyiben az kerül bebizonyításra, hogy az egyéb hibák kijavítása a szerviz részéről jogos volt, úgy jogilag követelheti az ellenérték megfizetését a szerviz Önön. Ebben az esetben a kifizetés teljesítéséig van lehetősége jogilag a szerviznek arra, hogy – ún. törvényes zálogtárgyként – a birtokában tartsa a járművet. Hangsúlyozzuk, részükről a tájékoztatási kötelezettség elmaradása Ön felé, értékelendő a bizonyítás során.
Üdvözlettel: D.A.S. www.das.hu
Az Autójogász nem bíróság, a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért abban az esetben, ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt.