Úgy érzem, a szerviz nem megfelelően áll az autómhoz
Üdvözletem.
Olyan kérdéssel fordulnék önökhöz, hogy az autómmal(Skoda Octavia RS 2019) balesetet szenvedtem, amit egy busz okozott szabálytalan sávváltás miatt és nekem ezért az út menti padkára kellett hajtanom, bele egy gödörbe. A futómű "elgörbült", vagyis jelenleg a kormány nem egyenes irányba áll, miközben az autó egyenesen megy.
Szakszervizbe vittem ahol azt mondták hogy ha egyszerű futómű állítással korrigálható, akkor kész is az autó. Egyértelmű hogy valami görbült, tört, repedt stb az autó futóművében és így már nem megbízható ezen része és erre irányul a kérdésem, hogy jogilag megfelel-e az, hogy semmit nem javítanak, cserélnek, át sem nézik hanem azzal kezdik hogy be lehet-e állítani.
Ez így elfogadható jogilag? Tényleg ennyi lenne? Nem érdekli őket, hogy a felni elgörbült-e, se a gumi, se semmi.
Válaszukat előre is köszönöm!
Sz. Gergő
Kedves Gergő,
bízunk benne, hogy a teljes szerelési költség a buszt – és annak biztosítóját – terheli. A szerviz felkeresésével és megbízásával jogilag nézve létrejön Önök között egy szerződés. Megállapítják – ez tipikusan szóban történik – a sérült elemeket, és megállapodnak a javítandó munkákban, illetve annak anyag- és munkadíjköltségében.
Javasoljuk, hogy a szerződés részeként – akkor is, hogy ha az csak szóban köttetik meg – kérjen munkalapot rögzíteni és átadni a szerviztől. Legalább írásban legyen nyoma annak, hogy milyen elemek javítására és cseréjére szól a megbízás. Ez később fontos bizonyíték, ha bármilyen panaszt kell Önnek tennie, mert mégsem működik rendeltetésszerűen a járműve az átadást követően. Azért is fontos ez, mert a gépjármű javító-karbantartó munkálatok elvégzésével a szerviznek hat hónapos kötelező jótállást kell vállalnia. A jogszabály ráadásul a bizonyítási kötelezettséget a szervizre telepíti a javítás-karbantartás hibás elvégzése esetén, Önt kedvező helyzetbe hozva.
A munkalap felvétele – de akár egy email váltás is megteszi, ahol részletesen szerepel a hiba oka és megoldási mikéntje – a kiindulópontja annak, hogy jogilag visszavezethető és számonkérhető legyen a szervizen az, hogy milyen minőségű munkát végeztek. Ha
- a munkalapon szerepel a probléma vagy problémák pontos leírása,
- álláspontjuk szerint a beállítás elegendő, nem szükséges semmit sem javítani vagy cserélni,
- és a jármű visszaadása után ugyanez a hiba (hibák) megint előjön vagy még mindig fennáll, Ön a munkalapra hivatkozással érvényesíthet jogi igényt a szervizzel szemben.
Ha nincsen írásban nyoma a fentieknek, csak szóbeli egyeztetések, a szerződés és az ebből fakadó jogok/kötelezettségek ugyanúgy fennállnak. Sokkal nehezebb azonban bizonyítania Önnek az Önök közötti megbízás pontos tárgyát, körülményeit, azt hogy mi volt a pontos hiba és hogy mit mondtak rá, mivel orvosolható az. Fényképfelvétel, illetve az Ön esetében például videófelvétel arról, hogy az elgörbült futómű mozgás közben hogyan viselkedik, előnyös bizonyíték az Ön oldalán.
Más jogi eset merül fel akkor, ha a futóművet sikeresen megjavítja (beállítja) a szerviz, ennek nyomán azonban addig ismeretlen eredetű hiba jelenik meg. A hiba keletkezésének ideje és okozója lesz meghatározó ebben az esetben annak megállapítása során, hogy az új hiba kijavításával kapcsolatos költségek már Önt terhelik, vagy még a szervizt, mert az új hiba az ő hibás szerződéses teljesítése folyományaként jött létre.
Üdvözlettel: D.A.S. www.das.hu
Az Autójogász nem bíróság, a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért abban az esetben, ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt.