MÉH-be vitt autók problémája

2007.10.31. 21:26

Tisztelt Autójogász!

Biztosan több felelőtlen autóst érint a kérdésem. Egy tulajdonomban lévő régi Trabant műszakija 1998-ban lejárt, felelősségbiztosítása is megszűnt. A kocsit évekkel ezelőtt odaadtuk szemétszedőknek, akik elvitték a méh-be. A rendszám megvan, nem vonattam ki a forgalomból. Most már elvileg nem is lehet, hiszen nem tudom hulladék hasznosítónak odaadni, bontási igazolást nem kaphatok. Meddig élhet papíron így a BM nyilvántartásban egy autó? Az egyik autóbontós szerint örökre. Véleményem szerint többen járnak ebben a cipőben. Jogszabályi lehetőséget nem találtam az általam vázolt helyzet kezelésére. Kérem szíves tanácsát. Akár átmeneti jogi szabályozást is elképzelhetőnek tartok, pl. valamely emelt összegű ügyintézési díj fejében ezeket a nem létező gépjárműveket ki kellene vonni a forgalomból. Fiktív miattuk a ténylegesen futó gépjárművek száma is.

Tisztelettel köszönöm válaszát:

Cs. Anita

Tisztelt Cs. Anita!

Jelenleg egy lehetőség van, az átmeneti kivonás intézménye, ami tíz évre szól és utána a járművet törlik a nyilvántartásból. Azonban ezzel sem élhet mindenki. A forgalomból átmeneti időszakra történő kivonás okai: a jármű eltulajdonítása; a járművel külföldre történő letelepedés, tartós külföldi tartózkodás; a jármű külföldre történő értékesítése, illetve a jármű muzeális előminősítése esetén. Ezeket az okokat az ügyfél okirattal köteles igazolni: jármű eltulajdonítása esetén a rendőrhatóság által érkeztetett feljelentés, a nyomozás elrendeléséről vagy a nyomozás felfüggesztéséről szóló határozat; a járművel külföldön történő letelepedés, tartós külföldi tartózkodás esetén a külföldi hatóság letelepedési vagy tartózkodásra jogosító engedélye vagy vízuma; a jármű külföldre történő értékesítése esetén a tulajdonjog átruházását igazoló irat; a jármű muzeális előminősítése esetén a Muzeális Minősítő Bizottság igazolása Sajnos más szóba jöhető jogi megoldást nem tudok.

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István