Díjnemfizetés miatt megszűnt a B10 besorolásom
Tisztelt Autójogász!
Két autó kötelező biztosítását is a Generali Providenciánál fizetem. A korábban vásárolt autóra fizetem a B10 kategóriát. A később vásárolt autót A0 kategóriában fizetem ez természetes. A B10-es autót el szeretnénk adni, ezért kereskedésbe került, hiszen nem használtuk. Decemberben a nem használt autó forgalmiját böngészve észrevettem, hogy a biztosítását nem fizettem ki. Elmentem a biztosítóba, ahol a befizetéshez megkaptam a számla számot-a csekket nem kaptam meg- és kifizettem az összeget. Majd kb. három hét múlva visszautalták az összeget és rá pár napra kaptam egy levelet, amiben értesítenek a biztosítás megszűnéséről díjnemfizetés miatt. Ez azt jelenti, hogy a B10 kategóriámat megszünteti a biztosító. Kérdésem a következő: A díjat megfizettem csak késve, ez tény. A B10 kategória az esetemben 18 év balesetmentes vezetést jelent. 0 Ft kárt okozva ez idő alatt a biztosítók összességének. Furcsa, hogy a biztosító ezt az időszakot mintegy törli, holott az esetemben nem is egy biztosítóval álltam jogviszonyban! A befizetés csekken történik amit normál levélként adnak fel. Vagy megérkezik, vagy nem. Ha nem érkezik meg és nincs befizetés, sok biztosító küld egy másik csekket - utánajártam, a legkisebb biztosítók is küldenek egy másikat, vagy egy fizetési felszólítást - csak a GP nem képes erre!! Ha valamilyen szolgáltatónál nem fizet a szerződő, akkor kap legalább egy figyelmeztetést vagy felszólítást. És utána jöhet a szankció. Van erre megoldás? Felszólítás nélkül megteheti ezt a biztosító?
Köszönöm:
P. Béla
Tisztelt P. Béla!
Sajnos a jogszabályok nem szabályozzák kellő részletességgel a biztosítók eljárását, így a velük szerződők érdekei sérülhetnek. A biztosítók erre vonatkozóan belső szabályzatokat alkalmaznak és biztosítónként eltérhet, hogy hogyan járnak el, küldenek-e figyelmeztető levelet vagy sem. Sajnos most az évváltás, biztosítóváltás miatti csúcsforgalomban is kiderült, hogy a szerződők tömegesen nem kaptak időben csekket és erre tekintettel a befizetésre türelmi időt sem. Részletes jogi szabályozás hiányában sajnos csak az a megoldás, hogy a szerződők figyelik a díjfizetés esedékességének időpontját, elsősorban az ő érdekük. A következőkben a PSZÁF tájékoztatójából idézek: "A díjfizetés követése egyébként a későbbiek során is kötelessége a szerződőnek, még abban az esetben is, ha a biztosító nem küld felszólítást/csekket, vagy az késve érkezik meg. A biztosítási díj esedékességétől számított harmincadik nap elteltével ugyanis - amennyiben a biztosítóhoz nem érkezik meg a díj összege - a biztosítási szerződés megszűnik. Ennek következményeként a károkozásért a kockázatot már maga az üzembentartó viseli, aki emellett elveszíti addigi bonuskedvezményét is." Sarkosan fogalmazva a biztosító még jól is jár, ha egy megbízható, balesetmentes szerződőtől több díjat tud ilyen módon beszedni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István