B10-ből A00-ba
Tisztelt Autójogász!
1992 óta van jogosítványom, és azóta is balesetmentesen vezetek. Kötelező biztosításom is évek óta B10-es bónuszfokozatú. 2008. január 1-től váltottam biztosítót, mert előzőleg az Allianz-Hungária Biztosító tarifáját magasnak találtam. Így választásom az AEGON Biztosító lett. 2008 november elején biztosítóm kiértesített arról, hogy 2009. éves bónusz besorolásom továbbra is B10. Sajnos volt egy hosszadalmas egészségügyi problémám októberben-novemberben, egy műtét miatt trombózist kaptam. A bajt még tetézte, hogy munkáltatóm betegállomány alatt felmondott, és december elejéig semmilyen jövedelmet nem kaptam. De mikor számlámra érkezett a pénz, az volt az első, hogy minden befizetésemet rendezzem. Így december 5-én és 8-án be is fizettem a kötelező biztosításomat, azaz le voltam rendezve 2009. március 31-ig. Igen ám, de Biztosítóm egyoldalúlag felbontotta a szerződésemet, és számomra kedvezőtlenül, EGYOLDALÚLAG A0-ra módosította a 2008. évemet. Díj nemfizetésre hivatkozik, holott bemutattam az összes csekkemet, melyet tudomásul sem vett. Januárban viszont visszaküldte nekem minden értesítés nélkül befizetett (2008. IV, 2009. I. negyedéves) csekkjeimet. Kértem a Biztosítómtól választ, de ők azt írták, hogy nincs érvényes szerződésem. Hogy lehet az, hogy egyoldalúan, minden értesítés nélkül szerződést bontott a AEGON Biztosító? Hiszen semmilyen káreseményem nem volt 2008-ban! Hogy lehet az, hogy egyoldalúan, önkényesen visszavesz B10-ről A0-ra? Melyik biztosítónál köthetek biztosítást 2009-re, az eredeti, B10-es bónuszbesorolással? Milyen jogorvoslattal élhet egy átmeneti nehézséggel küzdő, de becsületesen fizető állampolgár ilyen esetben? Úgy gondolom, semmi sem indokolhatja ezt lépést a Biztosító részéről. Egyáltalán visszakaphatom a B10-es bónuszfokozatot, ha nem a saját hibámból jött létre esetleges késedelmes fizetés? Más korrekt biztosító ilyen esetben késedelmi kamatot számít fel, nem pedig egyoldalúan bont vagy módosít szerződést. Sajnos az AEGON elzárkózik minden olyan segítségtől ami esetlegesen egy adminisztrációs hiba miatt jött létre. Értesítést adott novemberben a 2009. évi B10-es besorolásról, decemberben figyelmen kívül hagyta befizetéseimet, és egyoldalúan módosított A0-ra. Bevallom őszintén, ilyen feltételek mellett nem vagyok hajlandó biztosítást kötni Velük. Hogyan kaphatom vissza 2009-re a jogosan járó B10 bónuszbesorolásomat?
Válaszukat köszönöm.
U. Gyula
Tisztelt U. Gyula!
Nem egyedi jelenségről van szó, több bónuszfokozat vész el így, mint baleset során. Az erről szóló kormányrendelet semmilyen méltánylási lehetőséget nem ad. A díjat határidőre meg kell fizetni, aki ezt nem teszi meg, annak a biztosítása "díjnemfizetéssel" megszűnik, A00-ba kerül és köteles ugyanannál a biztosítónál leszerződni, ahol a biztosítása megszűnt. A biztosítás tehát a kormányrendelet alapján ilyenkor jogszerűen megszüntethető, ez nem számít egyoldalú szerződésmódosításnak. Megértem a bosszúságát, de sajnos már nem tehet semmit. Még a biztosítókat felügyelő PSZÁF-nak is az az álláspontja ezzel kapcsolatban, hogy biztosítottnak az érdeke, hogy engedményt kapjon a díjból és neki kell gondoskodnia a csekkek időben történő befizetéséről. Még akkor is ez a helyzet, ha a biztosító elfelejt csekket küldeni, mert pl. évváltás van és sok a dolga, vagy a csekk elveszett a posta útvesztőjében. Sajnos megtehetik ezt nálunk a biztosítók, és amíg követelhetnek teljes díjat, miért érnék be kevesebbel? Levelében azt is írja, betegállomány alatt felmondtak Önnek. Felhívom a figyelmét, hogy ha Ön munkaviszonyban állt és betegállományba ment a betegsége miatt, a munkáltatója jogszerűen nem mondhat fel, ezzel kapcsolatban érdemes volna konzultálnia egy ügyvéddel!
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István