Ráz...
A pontos diagnózis felállítása szisztematikus és sokrétű vizsgálatot igényel.
Közeleg a nyár, ismét előkerültek az alufelnik és a szélesebb gumik, és felszínre kerültek a problémák is.
A tavalyi szezonban 15" 7J-s alufelnikkel közlekedtem, rajtuk erősen lefutott 195/65-ös gumikkal. A problémám az volt, hogy akármennyire ki voltak centrírozva a kerekek (egyenként), a kormány olyan 90 km/h sebességtől, 120 km/h sebességig erősen rázott, így az egész autóra kiterjedt a remegés. Gyanakodtam a lefutott gumikra, esetlen szálszakadásra...
A téli időszakban vasfelniken szintén 195/65R15-ös kerekekkel (kifogástalan téli gumik) közlekedtem, de a remegés+rázás olyan 100 km/h-ás sebességnél változatlanul megmaradt.
A mai napon új gumikat vásároltam (205/60R15) és felrakattam a tavalyi alufelnikre, természetesen szépen kicentrírozva, azonban a tavalyi rázás+remegés így is visszajött. (80km/h-tól kb. 110 km/h-ig erősen)
Az alufelnik kifogástalanok, tökéletesen egyenletesen futnak, tehát nem ott kezdődnek a problémák...
Kérdésem az lenne, hogy mivel lenne orvosolható a probléma, illetve, hogy elképzelhető, hogy egy futóműbeállítás lenne orvosság a problémámra?
Segítségét előre is köszönöm.
Üdvözlettel,
Kürtfalvi Ákos
Kedves Ákos,
A rázásnak több oka is lehet. Ha biztosan jól van centrírozva a kerék, akkor is üthet az abroncs, vagy a felni, vagy akár mindkettő
. Ez centrírozó gépre egyenként felszerelve a kerekeket megállapítható. Az is előfordulhat, hogy a felniből hiányzik a tehermentesítő...Lehet még oka a rázásnak a féktárcsa kiegyensúlyozatlansága, egyenetlensége is. Bár ez a fajta probléma elsősorban fékezéskor okoz rázkódást.
Szóba jöhet még a futómű, illetve a szilentek is, mint a jelenség okozója. A pontos diagnózis felállítása szisztematikus és sokrétű vizsgálatot igényel.
Üdv,
Gumidoki