Tapasztalatok két téli gumival

2004.11.22. 09:38

A 4 téli gumi természetesen a legjobb!

Tisztelt Gumidoki!

2 téli gumi használatával kapcsolatos véleménye szemben áll az én tapasztalatommal. A 4 téli gumi természetesen a legjobb!
Bár úrvezetői jogosítványom van, de munkámhoz minden nap kell használnom az autót, melyet a cégem biztosít 18 év óta, amióta ennél a cégnél dolgozom. Volt egy 3 éves időszak a cég életében (1994-1996), amikor egyáltalán nem kaptam téli gumit a kocsimra, mert a másfél ezer kilométerről jött külföldi igazgatóm véleménye szerint Magyarországon nincs olyan tél, hogy szükség lenne téli gumira. Miután egy jeges nap reggelén hajszál híján nekicsúsztam egy álló taxinak a nyári gumimmal, berontottam hozzá, és nagy nehezen kiköveteltem 2 téli gumit. (Igaz ő a csúszós napokon vagy nem jött be, vagy taxival, vagy velem hozatta magát ki a meredek völgyben levő lakásától.)
Ezek után ezt a 2 téli gumit felnivel együtt használtam még 6 évig a vállalati Opel Astrám első tengelyein. Ehhez csak annyit kellett tenni, hogy:
Forgalommentes helyen, hóban ki kellett próbálnom, hogy hogyan viselkedik a kocsi gyorsításnál, fékezésnél egyenesben, majd ugyanezt kanyarban. Ezután már lehet tudni, hogy egyenesben gyorsításnál semmi veszély nincs, padlógázzal is lehet gyorsítani, legfeljebb kipörög a kerék, és nem gyorsul. A hajtott keréken levő téli gumi nagy előnye, hogy még mély hóból is ki lehet jönni. Fékezésnél egyenesben nincs kipördülési veszély, csak a fékút hosszabb értelemszerűen. Egyébként mindíg előbb motorfékezni, 5-4-3-2 és csak a legvégén lábfék!!! Tudom ez sokaknak macerás így, de aki kemény útviszonyok között kimerészkedik, annak erre fel kell készülni, különösen ha csak 2 téli gumija van!
Más a helyzet, ha kanyarodunk!!! Ilyenkor úgy kell vezetni, mintha nyári gumival mennénk hóban. Mint a csiga!!! Ezt meg lehet tanulni, és balasetmentesen meg lehet úszni. Ezt úgy értem, hogy meg lehet úszni, hogy ne okozzunk balesetet. Sajnos ha más száll belénk, az ellen se 2 téli, se 4 téli nem segít. Erre csak a mára már elfelejtett defenzív vezetés a gyógymód.
Nekem eddig sikerült. (1965 óta van A, és 1976 óta B kategóriás jogosítványom)
Szerencsére másfél éve új Astrát kaptam, és ezzel már jár a 4 téli, az ABS-ről már nem is beszélve! Szóval el vagyok kényeztetve. Viszont korábban volt farmotoros Skoda 130-asom is, amin először 2 hátsó télivel kezdtem egy telet. Az volt ám az iszonyat!!!. Az eleje a nyárival a hóban állandóan kitört. Ott csak a 4 téli segített.
Még egy észrevételt ha szabad, ami független a gumi milyenségétől, és hogy hány téli gumink van: Jeges úton, vagy letaposott havon kanyarban, ha már kezd csúszni, se fék, se motorfék, csak és kizárólag kinyomott kuplung és kormányzás!!! Azután, ha összeszedtük a kocsit a csúszásból, lehet azon gondolkozni, hogy hogyan álljunk meg.
Tudom, hogy a fentiek nem nagy trükkök, de hasznosak lehetnek olyanoknak akiknek (még) csak 2 téli gumijuk van, de menni meg kell.

Üdvözlettel:
Kémeri-Greguss Zoltán

Kedves Zoltán,

Köszönöm, hogy tapasztalatait megosztotta velem, közzé is tesszük!


Azonban az Ön sorai is az én elméletemet igazolják ebben a témában. Én, mint Gumidoktor minden körülmények között a lehető legbiztonságosabb megoldásokat kell, hogy propagáljam, s ha egy minimális veszélyt is hordoz magában az adott felvetés, nekem erre fel kell hívnom a figyelmet!
Tovŕbbi sok kellemes és balesetmentes kilométert kívánok!

Üdv,
Gumidoki