Pirelli P6000: fűrészfogas kopás
Legrosszabb esetben az abroncsszerkezet sokkjához vezethet ez a körülmény.
Több kérdést/választ is olvastam az oldalon a fûrészfogas kopással kapcsolatban. Nemrégiben vásároltam hátulra használt, de alig kopott P6000-eseket 205/60 R15 méretben.
Bár a gumik mintázata nem kötött forgásirányú, de a kocsi konstrukciója (rendkívül elõretolt súlypont, elsõkerék hajtás) és a használati mód (jobbára magam hajtom, kis súlyterheléssel, sportosan) alapján számíthatok a fûrészfogas kopás jelenségére ennél a gumi típusnál? (Korábbi gumijaimmal nem tapasztaltam ilyesmit. Olcsó kategóriás gumikkal jártam eddig, kötött és kötetlen forgásirányúval egyaránt)
Másrészt a használt gumik nem voltak megjelölve, hogy milyen irányban forogtak eddig. Megállapítható ez bármilyen módon? A fokozott kopáson túlmenõen számíthatok egyéb következményre, ha netán fordítva lettek felszerelve?
Egy másik téma: 14" acélfelniket cseréltem 15" alufelnikre, a kerékátmerõ változatlan maradt, és a gyári gumiméret elõíráshoz tartottam magam. Az új kerekek azonban sárnehezek a régi acélkerekekhez képest, becsülve 1-2 kg különbség is lehet köztük. Mennyiben romolhat az úttartás és a futómûterhelés a megnövekedett rugózatlan tömeg miatt? A komfortérzés kis mértékben csökkent.
Remélem nem kérdeztem túl sokat.
Válaszait elõre is köszönöm!
üdvözlettel:
peter
Igen, a P6000 mintázatnál előfordul a fűrész-, vagy farkasfogas kopás, a széles mintaárkokkal és széles válli mintablokkokkal kialakított mintázata miatt. Ennek kialakulása ellen kb. 8000 km-enként első-hátsó gumicserékkel védekezhetünk.
A nem forgásirányos, szimmetrikus (a P6000 is ilyen) abroncsoknál sem ajánlott megváltoztatni a forgás irányát 1-2000 km futás után. Ez azért van, mert bár az abroncs szerkezetében nincs mozgó alkatrész, mégis valamennyire beáll a reá ható erők következtében. Ha ezen erők iránya módosul, jó esetben nem történik semmi, legrosszabb esetben az abroncsszerkezet sokkjához, felbomlásához vezethet ez a körülmény. Ez az egyik ok, amiért nem szerencsés használt abroncsokat venni.
Egyébként gumis szakember a futófelület kopásából meg tudja állapítani általában a forgás addigi irányát...
A peresebb, szélesebb abroncs, ahogy Ön is írta a komfortot csökkenti, a kanyarstabilitást növeli. A futómű is nagyobb terhelést kap, amely az egyes komponenseinek gyorsabb elhasználódásához vezet. Hogy milyen mértékben, az nagyban vezetésfüggő is.
Üdv,
Gumidoki