Carina II, felni és gumi
Carina gumi- és felniméret alfától omegáig
Tisztelt gumidoktor!
Most vettem egy Toyota Carina II-t, gumi- és felnimérettel kapcsolatban lennének kérdéseim (elnézést a hosszú levélért).
Először is, az autó típusa, jellemzői (mert rengeteg féle Toyota Carina II van): 1988-as autó, 1,6-os motor (1587 köbcenti, 66 vagy 70 kW, a forgalmiban 70 kW van) (motortípus: 4-AF, 16 szelepes), XL, ferdehátú (liftback). Az autó típusa közelebbről: AT171L-ALMDUG. Az autó Németországban lett forgalomba helyezve. Próbáltam kideríteni, hogy milyen felni, ill. gumi tartozik gyárilag a kocsihoz, de eddig nem tudtam teljesen biztos infót találni erről. Kaptam egy füzetet az autóhoz (bár ki tudja, hogy azt tényleg ehhez az autóhoz adták-e), abban csak gumiméretek vannak (felniméretek nincsenek): 165/80 R13, 185/70 13 és 185/65 R14.
A gyári felniméretről pedig egy bontóban a következőket mondták: 5,5x13 (vagy 14), 4x100, 54,5 mm-es középső lyuk, ET45. Az autómon jelenleg 13-as felnik vannak, elöl és hátul különbözőek, és nem gyáriak, a szélességük 5, ill. 5,5 coll. Nyárra szeretnék egy 14-es felni+gumikészletet venni (hosszútávon olcsóbb, ha a téli, ill. nyári gumik külön felniken vannak), télire viszont megtartanám a jelenlegi 13-as felniket (anyagi okokból, bár lehet, hogy veszek gyári méretű 13-as felniket –a 13-as felni bontóban 3500Ft, míg a 14-es 8500).
Az alábbiakban azt feltételezem, hogy a fent említett gumiméretek (vagyis a 165/80 R13, a 185/70 R13 és a 185/65 R14) az előírtak. Sokan mondták, hogy nyugodtan tegyek fel 175/70 R13-as téli gumit (bár ekkor a kerék átmérője 1,4 cm-rel kisebb lesz -vagyis az autó 0,7 cm-rel lesz alacsonyabb-, mintha az előírt, 185/70 R13-as gumit használnám), egyrészt azért, mert ez egy általános, viszonylag olcsó méret, másrészt a 185 mm széles gumik amúgy sem passzolnának az 5 coll széles felnire. A 165/80 R13-as gumiméret megfelel ugyan az előírásoknak, de szerintem ez elég béna méret, egyrészt mert keskeny, másrészt mert elég nagy az oldalfal-magassága, amelyek csökkentik a stabilitást a kanyarban (legalábbis ezt írják az okosok).
A kérdéseim ezzel kapcsolatban: milyen széles felnire ajánlott feltenni a 165-ös, a 175-ös és a 185-ös gumikat? A 13-as felnimérethez végül is melyik gumiméretet ajánlja, a 165/80-at, a 185/70-et vagy lehet az előírásoknál egy picit kisebb kerékátmérőjű 175/70-es is (ebből egyébként most akciósan jó márkájúakat is lehet olcsón venni)? A felnivel kapcsolatban a következőket kérdezném: lényeges-e a felni profilja, amelyet ha jól tudom, a szélesség utáni betű (pl. J) jelöl; mennyire szabad eltérni az előírt ET-számtól, illetve a középső lyuk előírt átmérőjétől?
És, ha esetleg megtudná írni (vagy egy hivatkozást küldeni), hogy mik a CarinaII-esem gyári felni-, ill. gumiméretei, azt is nagyon megköszönném. Utolsó (nem túl lényeges) kérdésem pedig: mi a véleménye a GT Radial Champiro WT vagy WT-Plus nevű téli gumijáról (összehasonlítva pl. a Dayton DW500-zal, a Kormoran Snowproval, vagy a Barum Polaris2-vel)?
Köszönettel:
Albert Krisztián
Kedves Krisztián!
Kezdjük a gyári felniméretekkel: 5Jx13", 4x100x54 ET45, illetve 5,5Jx14" 5x100x54 ET36. A hozzájuk és az autóra való gumiméretek pedig 165/80 R13 (165 R13), vagy 175/70 R13, illetve 185/65 R14. Én azt javaslom, a fenti méretektől ne térjen el és nyugodtan használja a mások által is ajánlott 175/70 R13-at. Azt, hogy az egyes abroncsméretek mekkora felniszélességet igényelnek, a Totalcaron levő váltóméret-táblázatból kikeresheti. Akkor passzol leginkább a felni az autóra, ha minden méretében megegyezik az ahhoz előírttal. Ha kisebb a középfurat, a felni nem fekszik fel, ha nagyobb, nem központosul, így gyűrűt kell használni hozzá.
Az ET-módosítással túlságosan kilóg a kerék az autó alól, vagy éppen befelé ér bele a kerékjáratba stb... Még egy pontosítás: a felniméretben szereplő J betű a felni pántszarvának alakját jelöli. Végül a GT Radial egy Yokohama-hátterű, távol-keleti márka. Személyes tapasztalatokról nem tudok beszánmolni. Én az Ön által felsoroltak közül a Barumot választanám...
Üdv:
Gumidoki