Seat Cordoba Sportline tuningja
Milyen hátulütője van a 14-es helyett pl. 16-os abroncsnak? Nehezebb lesz kormányozni? Tönkreteszi a futóművet?
Kedves Gumidoki!
2001-es Seat Cordoba Sportline-om van. Azaz nemrégen vásároltam. Ha ismered a kocsit, akkor egyetérthetünk benne, hogy a gyári 14-es felni igen kicsike és keskenyke. Bár nem vagy elvakult tuningos (tudom, senki sem lehet tökéletes), de azt azért szeretném, ha a jármű megjelenése egy picit igényesebb lenne, meg egyátalán kell és kész. A 14-es helyett úgy gondolom a 15-16-os méret lenne számomra ideális, és a jelenleginél kicsit szélesebb. Bár a szélesebb nem életbevágó viszont nagyobbat mindenképpen szeretnék. Sajnos segítségért hiteles szakértőhöz nem tudtam fordulni, csak a totalcar-hoz... Te vagy az utolsó esélyem :)
Kérdés, hogy milyen hátulütője van a 14-es helyett pl. 16-osat felrakni? Milyen pozitív és negatív változások érhetnek a szélesebb kerekek miatt? A motor túl nyomatékos a virsli kerekekhez, nagyon könnyen kipörög, nem zavarna elölre sem szélesebb darab. Ha ilyet lehet. Többet fog fogyasztani? Nehezebb lesz kormányozni? Tönkreteszi a futóművet? A kerékív ugyan elég nagy, mint laikus úgy gondolom beférne jóval nagyobb kerék is, de nem tudom, hogy pl kátyúnál vagy nagyobb rugózásnál is elegendő lenne e a nagyobb felninek. Nagyon peres gumit nem szeretnék, minimum /50-55ös méret alá nem mennék.
Mindenki mond mindenfélét, akinek iszonyat peres van azt mondja nem ráz (hazudik) akinek meg nem kell nagyobb felni mert nem érdekli, az rögtön fikázza... Bízom benne, hogy nagyjából érthető a dilemmám és talán segíteni is tudsz!
Köszönöm:
Gyur
Kedves Gyur!
Az abroncs- és felni méretváltásának alappillére, hogy átszerelés után a gyárival megegyező méretű kerékátmérőt kapjunk. Ezért ha nagyobb peremátmérőjű abroncsokat szeretne, az peresebb is lesz a gyárinál. Nem lehet tehát akkora kereket feltenni, amekkora csak elfér. Persze nem is nagyon férne el a gyárinál nagyobb átmérő, mert előbb-utóbb valahova biztos beérne a kerék, meg hát feleslegesen terhelné a futóművet is, és nem tudna hatékonyan együttműködni az autó egyéb berendezéseivel (pl. ABS) sem úgy, mint a gyári kerék.
A '01-es Cordoba gyárilag 185/60 R14 abroncsokkal fut. Ezért váltóméretnek a 195/50 R15 vagy a 195/45 R16 választható.
Egy szélesebb, peresebb abroncs felszerelése némileg növeli a fogyasztást, kicsit viszafogja az autót és fokozott terhelésnek teszi ki a futóművet (pláne a hazai utakon...). Ne feledkezzünk el arról sem, hogy sokkal sérülékenyebb a peres gumi és az alufelni is, ha pedig valami éri őket, sokkal mélyebben kell a zsebbe nyúlni javítás vagy csere esetén. Azért vannak előnyei is a dolognak: jobb lesz az úttartás, a fékek hűtése, és nem utolsósorban nagyot dob az autó kinézetén egy szép kerék. Röviden ezek a mérlegelendők, mielőtt belevág a projektbe...
Üdv:
Gumidoki