5 százalékkal nagyobb átmérő
Amellett, hogy szabálytalan, jár-e valamilyen káros következménnyel?
Kedves Gumidoki!
Amellett, hogy szabálytalan, jár-e valamilyen káros, előnytelen következménnyel, ha 5 százalékkal nagyobb gumit teszünk a felnire? Mondjuk 195/60/R15 helyett 195/65/R15-öst. Így mondjuk nem kell egy bizonyos sebességnél 4500-es fordulaton pörgetni a motort, elég lesz a 4000 körül is.
A sebességnél is csak arra kell figyelni, hogy az óra értékénél kb. 5-6 százalékkal több a tényleges. Több az előny, mint a kár, vagy rosszul gondolom?
Köszönöm:
Géza
Kedves Géza!
Először is a nagyobb átmérőjű kerék könnyen beleérhet a kaszniba, futóműbe, főleg terhelt autónál és/vagy rossz úton. Másodszor a nagyobb kerék esetén az átmérőn kívül a rugózatlan tömeg is nagyobb, márpedig ezek a tények egyik oldalon visszafogják a menetteljesítményeket, jobban terhelik a fékeket, másik oldalon pedig jobban igénybe veszik a hajtásláncot.
Az eredmény lustább autó és nagyobb fogyasztás, illetve bizonyos kopó alkatrészek idő előtti cseréje. A nagyobb kerékátmérő miatt az autó súlypontja is magasabbra kerül, ami a menet közbeni viselkedést befolyásolja.
Valóban megér egy ilyen "szabálytalan" váltás ennyit? Higgye el, nem véletlenül kerül egy bizonyos kerékméret egy adott típusú autóra! A gyártó a piacra dobás előtt kilométerek millióin keresztül teszteli ki a végső, optimális megoldást.
Üdv:
Gumidoki