Szélesebb gumi = jobb tapadás?
Mi az igazság?
Kedves Gumidoki!
Régi vita már különböző fórumokon, hogy a szélesebb gumi jobb-e vagy sem, mint a gyári méret? Az egyik fél azt mondja, a nagyobb felületen "jobban kapaszkodik", míg a másik oldal álláspontja, hogy nagyobb felületen ugyanakkora súly kisebb nyomást, tehát kisebb leszorító erőt eredményez - ezáltal az autó könnyebben "elúszik" tempós kanyarban/vizes úton. Kérdésem tehát: szélesebb gumi=jobb tapadás?
Köszönöm!
Kedves Levélíró!
Sima száraz aszfalton egyértelműen igen, de ha a tapadási viszonyok romlanak, valóban könnyebben felúszhat, megcsúszhat a szélesebb kerék. Szóval általánosságban nem egyértelmű a válasz.
Azt azonban tudni érdemes, hogy a neves gumigyártók legmodernebb aszimmetrikus mintázatai remekül tapadnak, és egyre feljebb tolják az aquaplaning határát, valamint a különböző mintalemeikkel és fejlett keverékeikkel egyre jobb értékeket produkálnak csúszósabb útviszonyok között is. Ezek az új technológiák teszik lehetővé a ma már nem ritka ultranagy-teljesítményű, egyre szélesebb és peresebb téli mintázatok megjelenését is.
Üdv:
Gumidoki