Ferdén kopik a Mégane gumija, folytatás

2007.04.20. 09:49

Új gumikat előre vagy hátra?

Kedves Gumidoki!

Néhány napja írtam, azzal a kérdéssel, hogy féloldalasan vannak kopva a nyári gumik, s most újra írok. Az autó még mindig Megane II 1.5dCi, a gumi pedig Pilot Primacy, de a kérdésben talán ez nem is lényeges... Az mondjuk fontos, hogy a gumik külső-belső oldalasok. Az első tengelyen volt gumik egyformán kopottak, de a profilmélységük elég kicsi, kb. 2-3 mm lehet max talán. Viszont amelyek hátul voltak, azok valóban féloldalasan kopottak, méghozzá úgy, hogy a belső felükön kb. 5mm a profil, kívül meg ennél 1-1.5 mm-rel kisebb. Nekem ez furcsának tűnik, hogy kívül kopottabb, mert ugye befelé vannak döntve a kerekek. A 205/55R16-os gumik elég drágák, s sajnos egyéb kiadások miatt gondoltam, hogy egyelőre csak egy gumit vennék, a jelenlegi újszerű állapotú pótkerekem lenne a párja. S később vennék még egy párt. Ha most csak két új gumim lesz(a póttal együtt), ezek kerülnek előre, akkor Ön szerint hátra melyikeket tegyem? A kevésbé kopott féloldalasakat, vagy a majd' elkopott, de egyenletesen kopottakat? Vagy mást javasol?

Köszönöm!

Kedves Levélíró!

Emlékszem előző levelére. Megtörtént a futóműellenőrzés? Én azt javaslom, hogy a 2-3 mm-es abroncsokat mindenképpen cserélje le. Igazából a futómű rendbetétele után az lenne a legjobb megoldás, ha körbe új abroncsokat szerelne fel. Persze tudom , hogy ez anyagilag nem kis vállalkozás...

Ha csak két új abroncsot szeretne venni, akkor azokat én hátra tenném, a félrekopott eddigi hátsókat pedig előre. Az új, vagy kevésbé kopott abroncsokat ugyanis előnyösebb a hátsó kerekekre szerelni, mert ez vészhelyzetben (pl. hirtelen fékezés kanyarban) jobb úttartást biztosít, főleg nedves, csúszós úton.

Abból kell kiindulni, hogy a kritikus közlekedési helyzetek nagyobb eséllyel alakulnak ki vizes, csúszós útfelületen. Amennyiben ilyenkor az első kerekeken lévő abroncsok pl. vízenfutás miatt elveszítik a kapcsolatot az útfelülettel, a gépkocsi átmenetileg kormányozhatatlanná válik, azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát. Amennyiben viszont a hátsó kerekeknél szakad meg a kapcsolat az úttesttel, a gépkocsi hátulja kitör. Egy ilyen kritikus helyzettel sokkal nehezebb megbirkóznia a gépkocsi vezetőjének, mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.

Üdv:

Gumidoki