Aszimmetrikus gumi áthelyezése

2007.06.25. 18:53

Melyik tengelyre kerüljön a régi és az új gumipár?

Kedves Gumidoki!

A következő két eldöntendő kérdéssel fordulok Önhöz:

Asszimetrikus gumit a jobb oldalról át lehet e helyezni a gépkocsi bal oldalára? (Bridgestone Potenza RE050 225/40R18)

2.: A gumiszerelő szerint amennyiben 2 db használt, és 2 db új gumit szeretnénk felszerelni az autóra, akkor az újakat hátra kell tenni, mert az első kerekek a kormányzottak!? ( első kerék hajtás, kormányzás)

Az én eddigi tudomásom szerint:
1.: A vízes mintának a karosszéria fele kell lennie, ha jobb oldalról árforgatjuk a kocsi bal oldalára, akkor a forgásiránya ellentétes lesz. Ez nem probléma?
2.: Ha az első kerékre szerelünk új gumit, akkor kormányzással, és gázzal a kocsi hátsó kerekeinek megcsúszása esetén még meg lehet fogni az autót, ha az elsőre tesszük a használtat, akkor az első kerék fog leőbb felfutnia a vízre, ekkor se kormányozni, se fékezni nem tudunk.

Köszönöm:

Pataky Balázs

Kedves Balázs!

Aszimmetrikus mintázatnak külső és belső oldala van. Ha ennek megfelelően szerelnénk át a másik oldalra, óhatatlanul megfordulna a forgásiránya, ami - hiába nem forgásirányos az abroncs - bizonyos km-teljesítmény után nem ajánlott. Ennek oka, hogy az abroncs szerkezete idővel "beáll" a forgásiránynak megfelelően, ha ez megváltozik, legrosszabb esetben a szerkezet károsodhat, felbomolhat. Az abroncsok forgásirányát tehát 1000-1500 km után nem tanácsos megfordítani.

Az új, vagy kevésbé kopott abroncsokat pedig előnyösebb a hátsó kerekekre szerelni, mert ez vészhelyzetben (pl. hirtelen fékezés kanyarban) jobb úttartást biztosít, főleg nedves, csúszós úton. Abból kell kiindulni, hogy a kritikus közlekedési helyzetek nagyobb eséllyel alakulnak ki vizes, csúszós útfelületen. Amennyiben ilyenkor az első kerekeken lévő abroncsok pl. vízenfutás miatt elveszítik a kapcsolatot az útfelülettel, a gépkocsi átmenetileg kormányozhatatlanná válik, azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát. Amennyiben viszont a hátsó kerekeknél szakad meg a kapcsolat az úttesttel, a gépkocsi hátulja kitör. Egy ilyen kritikus helyzettel sokkal nehezebb megbirkóznia a gépkocsi vezetőjének, mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.

Üdv:

Gumidoki