III-as Golfra lemezfelni és gumi
Méretek, sebességmérő, fogyasztás, futómű
Kedves Gumidoki!
A véleményét szeretném kérni kerékvásárlás ügyben. A közeljövöben akarom lecserélni az autómon a kerekeket. Több helyen is olvasgattam, hogy alufelnit vagy acéltárcsát érdemes-e venni és arra jutottam, hogy csupán az optika és a némileg jobb kanyarstabilitás nem éri meg azt a sok egyéb kellemetlenséget, ami a dolog másik oldalán jelentkezne. Arra gondoltam, hogy veszek valamilyen acéltárcsát csak a méretén gondolkozom még, mert azt tudom, hogy nem árt odafigyelni a gumi kerültére, mivel ha ez sokkal nagyobb, mint a gyári érték, akkor csalni fog a sebességmérö, amit nem szeretnék.
A kerekek amikkel vettem az autót 13"-os gyári Volkswagen felnik, a gumik rajta pedig 165/70 és 175/70. 14 vagy 15"-os felniket szeretnék és 195/60-as gumikat.
Az egyik kérdésem az lenne, hogy Ön szerint ha a 15"-ost választom a /60-as falmagassággal, még nem-e fog csalni az óra? Vagy esetleg a 15"-hoz már /55-öst illendö feltenni?
A másik kérdésem, hogy a 195-ös gumival érezhetöen több lesz-e a fogyasztás, mint például a 165 vagy 175-össel?
A harmadik kérdésem, ha pl. 195/50-es R15-ös garniturát vennék, az /50-es falmagasság nem okozná-e a futomü sokkal gyorsabb elhasználódását?
Végül: mit jelent a felnin az a jelölés, hogy "ET 38"? Az autóm: VW Golf 3 (nem variant).
Köszönöm:
Kurdi Ákos
Kedves Ákos!
A lemezfelni praktikus megoldás. A következő méretek jöhetnek szóba: 185/60 R14 vagy 195/50 R15 (esetleg 185/55 R15). Fontos a jó méretválasztás, aminek az az alapja, hogy a kerékátmérő nem változhat.
Igen, a kerekenkénti 3 cm szélességnövekedés már okozhat észrevehető fogyasztásnövekedést.
Természetesen minél szélesebb és peresebb a kerék, annál jobban igénybe veszi a futóművet, sőt a kormányzás és a hajtáslánc elemeit is.
Az ET-szám vagy besajtolási mélység pedig a felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága.
Üdv:
Gumidoki